Štvrtok, 28. máj, 2020 | Meniny má ViliamKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Vynálezca Štefan Klein predstavil svoje nové lietajúce auto (Spä na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodno

 

už zase?
 

To auto by mohlo mat

vyuzitie napriklad nalozit do neho fica z dankom a dat im benzin iba na vzlet keby prezili pad tak ich dobyt palicami potom do istoty inac neviem naco to vymysla ved na to potrebuje pristavacie a startovacie plochy povolenie k lezu a milion dalsich komplikacii mal by radsej ist do dochodku a nestrapnovat sa
 

ako v tom starom vtipe, ked baca

nasiel a pochoval obete havarie leteckeho specialu vlady v SR. vysvetloval vysetrovatelovi, ze musel obete pochovat, lebo to bolo v tazko dostupnom terene a bolo teplo. Vystrovatel: A naozaj boli vsetci mrtvy? Baca: Fico sice tvrdil, ze nie je, ale kto by uz veril tej svini klamarskej...
 
Hodno

snilek

nech uz ide do psej matere!
dufam, ze to nebude opat stat danovych poplatnikov miliony eur ako pri aeromobile !!!
 

v666

Jasne, radsej dotovat kamaratov smeru.
 
Hodno

 

Zase chce dotacie?
 
Hodno

 

*** (príspevok porušil KÓDEX diskutujúceho)
 

 

a ty si čo urobil pre slovenský hip hop?

:-)
 

Ja ano.

Mne nevadi, ked niekto sniva. Ale rad by som, aby snival za svoje.
 

Ja tiez a tiez by som rad

aby snival za svoje a nie za moje ktore mi stat kazdorocne ukradne
 
Hodno

 

lietajúce auto sa nikdy nepresadí, to je úplne jasné, dôvody ani netreba vysvetžova.
ale ako inžinierska či konštruktérska výzva, príležitos na odborný rast a aj zábavka je to super.
 

 

a najmä príležitos dosta sa k miliónovým štátnym dotáciám s využitím pre "vlastnú potrebu"
 

Evolúcia ;-)

„Vynález istého Gottlieba Daimlera nebude ma na vývoj dopravy výraznejší vplyv.“
Encyklopédia Brockhaus, 1896

"Auto je len prechodný jav. Verím na koňa.“
Wilhelm II, nemecký cisár, cca 1905 (zdroje sa líšia)

„Auto je teraz dokonalé. Vylepšenia už nie sú potrebné.“
Allgemeine Automobil Zeitung, 1921

"Lietajúce auto sa nikdy nepresadí, to je úplne jasné."
Baradu2, diskutér na Sme.sk, 2018
 

 

lietajúce auto spája dva dopravné koncepty, ktoré si dos odporujú.
ale väčšou prekážkou sú prísne pravidlá leteckej dopravy - nebude možné s takým niečím vožne lieta a tým sa akákožvek teoretická výhoda stratí.
 

 

"Keď niečo nejde, nehovor, že to nejde, lebo vždy sa nájde bl bec, ktorý nevie, že to nejde a spraví to."

Keď o tom uvažuješ v súčasných intenciách, tak máš, pochopitežne, pravdu. Hlavným problémom tu nie je ani tak technika, ale legislatíva. Ale to rozmýšžaš v roku 2018. Skús sa prenies trebárs do roku 2051.
Trend AI a následne autonomnych áut je nepopieratežný a ten tú legislatívu dos zjednoduší, lebo skrátka zmizne ten najchybovejší článok celého reazca - človek a jeho ego. V lietadlách čiastočná autonómia funguje už dlho. Skôr by som povedal, že sa akosi budú stiera hranice medzi oboma svetmi a auto tak, ako ho poznáme dnes, pravdepodobne skončí úplne (mimo veteránov a pod.) a pri nahradení šoféra počítačom už bude "len" malý krok k ďalšej featúre - pohybu vo vzduchu.
 

 

Principialne problemy s masovym lietanim:

1. Ludia maju problem bezpecne riesit svoj pohyb v 2D s autami. Pridanie dalsieho rozmeru bez rozsiahlej automatizacie (bavime sa o scifi filmoch) je autonomne lietanie si po oblohe v style, v akom sa teraz pohybujes po cestach nemyslitelne. Najma pri podobnej saturacii priestoru.

2. Akakolvek porucha, co i len drobna, kriticka situacia, nutnost okamziteho zastavenia, drobny vypadok systemu, vsetko toto v ramci aut ma za nasledok maximalne to, ze skoncis niekde v poli mimo cesty alebo na krajnici. V pripade lietajuceho prostriedku je akakolvek takato hoci len drobna zavada zivotu ohrozujuca kriticka situacia nielen pre teba, ale aj pre ludi pod tebou. Riesenie tohto je opat uplne z rise scifi.
 

 

Bod 1 - prvá veta 100%ne súhlasím. Ale vychádzam z toho, že to už nebudú riadi žudia. To je vlastne primárna podmienka. Zvyšok popisuje bod 2.
Bod 2 - opä súhlasím. Čo sa môže pokazi, to sa aj pokazí. Ale stále rozmýšžaš v dvojkovej sústave a v roku 2018. Aj navigácia v zariadení vežkosti cigariet bola pred 20timi rokmi čisté scifi. A lietanie bolo scifi pred 150 rokmi. Pred rokom 1900 sa množstvo vedeckých poznatkov zdvojnásobilo každých 100 rokov. Po WW2 to už bolo každých 25 rokov. Momentálne to je každých 13 mesiacov. A podža IBM to pôjde až k 12tim hodinám, čo je neuveritežné a až hrôzu naháňajúce. Pri takom tempe nárastu vedomostí niečo z princípu odmieta ako "nemožné" je IMHO vežmi krátkodobé.

Momentálne zomrie pri nehodách cca 1,25 mil. žudí ročne, pričom drvivá väčšina nehôd (zdroje hovoria o 90-99% prípadov) je spôsobená človekom. Toto ber trochu cynicky zveličene: ak by aj vplyvom porúch systému zahynulo trebárs 600 000 žudí, čo je obrovské číslo, stále by to bolo 50%né (!) zníženie úmrtnosti na cestách. Tých 50% teraz striežam z brucha, no tie systémy sa vyvíjajú a vyvíjajú sa kua rýchlo. Potom tu skôr nastáva legislatívna otázka z oblasti práva - kto (čo) by bol(o) za takú nehodu zodpovedné. Výrobca systému? Správca el. siete? Mesto? Štát? To sa a,e tiež vyrieši za pochodu.
 

 

Ale ved ja netvrdim, ze to nie su neprekonatelne problemy. Ale ich riesenie vobec nesuvisi s lietanim ako takym ale s technologiami, ktore momentalne nemame a v dohladnej dobe ani mat nebudeme. Automaticke riadenie vozidiel v sucasnom rozsahu je este v plienkach, aj ked sme v tom sebavedomi a urcite sa bude vovoj posuvat velkym tempom.
Ale este sme velmi daleko od Levelu 5.

Co sa tyka lietania, tak tam je ta automatizacia v niecom jednoduchsia, pretoze nemas tolko faktorov, ktore musi AI vyhodnocovat, v podstate riesis len ine vozidla, ale na vacsi rozmach je nutne riesenie VTOL, jednak kvoli mensej narocnosti na vzlet a pristatie aj pre manevrovatelnost.
LENZE. VTOL, ak neobjavime nejaky uzasny antigravitacny pohon (sci-fi:) bude stale vyzadovat zakonitosti, ktore pre taky vzlet platia - to je obrovsky tlak vzduchu a bezpecne priestranstvo. Predstava, ze si len tak hocikde v meste pristanes a hocikde vzlietnes je mimo. Museli by byt vytvorene nejake pristavacie a odlietavacie plochy, z ktorych by si sa musel potom takymto auto-hybridom premiestnovat dalej.

Co sa tyka bezpecnosti, stale musis riesit niekolkotonovy objekt, ktory sa ti ma zrutit z oblohy. System padakov aj pri malych lietadlach funguje uz aj dnes, ale ak by nastal vypadok automatickych systemov a nejake objekty by sa ti povedzme zrazili na oblohe, mas z toho horiace tazkotonazne bomby:)

Legislativne problemy su samozrejme uplne ina OBROVSKA kapitola a suhlas, z dnesneho pohladu (a skusenosti:) sa javia ako este viac neprekonatelnejsie ako tie scifi riesenia:)

Inymi slovami, vsetko sa da, ale my sa toho uz nedozijeme.
 

 

treba uvažova o mnohých vplyvoch, nielen tých, čo danje predstave napomáhajú. napr. v budúcnosti môže ma rozhodujúce slovo "Hnutie za čistú oblohu", ktoré politicky znemožní rozvoj individuálnej lietajúcej dopravy.
 

 

Skvela pripomienka. Predstava, ako mi nad hlavou lietaju tisice dronov ma naplna hrozou a odporom. Som si prave predstavil taku nocnu opekacku niekde na Kolibe, ako lezim pri ohni pred stanom a nad hlavou pocujem hluk rotorov. Neexistuje.:)

A vobec, riesenie nocneho kludu, akusticky a vizualny smog... vlastne som rad, ze sa toho nedozijem :D
 

1 2 >

Už ste čítali?