Po 1596 pracovných dňoch sa Prešovčania dočkali: Máme juhozápadný obchvat

Nový úsek skráti cestu o 19 minút.

Slávnostné otvorenie juhozápadného obchvatu. Slávnostné otvorenie juhozápadného obchvatu. (Zdroj: Mária Dudová-Bašistová)

PREŠOV. Diaľnica z Košíc do Bratislavy je aktuálne dostavaná, ale cez Maďarsko.

Na slovenskej strane sa vodiči môžu tešiť z ďalšieho úseku diaľnice, ktorý otvorili pri Prešove.

Nový juhozápadný obchvat sľubuje, že obyvateľom uberie autá z vyťažených komunikácií a vodičom z času prejazdu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po štyroch rokoch od Ivachnovej až po Košice

Štart prác na výstavbe diaľničného úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh začal koncom mája 2017. Dnes je jeho finálna podoba na svete.

Súvisiaci článok Výstavbu prešovského diaľničného obchvatu už odštartovali Čítajte 

Vodiči by mohli týmto novým úsekom prejsť už o pár hodín, od polnoci zo štvrtka 28. októbra na piatok 29. októbra.

SkryťVypnúť reklamu

Nová komunikácia úplne odkloní dopravu v smere z Popradu do Košíc tak, že už nebude pre vodičov nutné prechádzať centrom Prešova. Bez nutných schádzaní na cesty 1. či 2. triedy sa po diaľnici dostanú od Ivachnovej pri Ružomberku až po Košice.

„Vďaka sprevádzkovaniu prešovskej diaľnice tak už môžu motoristi plynulo prejsť po severnej D1 v dĺžke 183 km od Košíc až po Ivachnovú,“ konštatuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS).

Tým, že je juhozápadný obchvat v prevádzke, sa má samotná dĺžka cesty skrátiť o takmer 19 minút.

Covidový podpis na otvorení i účasti

Pôvodne mala NDS v pláne spojiť slávnostné otvorenie aj s podujatím pre verejnosť, na západný obchvat plánovali pustiť ľudí na bicykloch, korčuliach či kolobežkách. Kvôli aktuálnej pandemickej situácii z tohto nápadu vzišlo.

SkryťVypnúť reklamu

„Mrzí nás to, lebo sme tu očakávali prítomnosť tisícky občanov,“ hovoril počas slávnostného otvorenia moderátor Slavo Jurko.

Súvisiaci článok Obchvat Prešova v roku 2021, spievali prorocky pred troma rokmi Heľenine oči. A stalo sa Čítajte 

Nestalo sa tak, prítomní boli len zástupcovia samospráv, kraja, vlády, médií i cirkví. Okrem obmedzenej účasti sa pandemická situácia podpísala tiež pri dátume otvorenia.

Pôvodne plánovali spustenie obchvatu v júni. Ako však potvrdil Juraj Tlapa, riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, na ich práce mala dosah pandémia počas oboch vĺn, keďže úbytok zamestnancov spôsobili výsledky pozitívnych testov.

„Bolo to technicky a technologicky veľmi náročné dielo, takže som veľmi rád, že je ukončené,“ tešil sa pri slávnostnom otvorení diaľničného úseku Tlapa.

Križovatka, ktorá nemá obdoby

Už pri počiatkoch výstavby sa skloňovalo, žeby malo ísť o zvlášť technicky náročnú križovatku.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Dnes je faktom skutočnosť, že súčasťou stavby je aj technicky najnáročnejšia križovatka na Slovensku. Na nej sa spájajú dve diaľnice a cesty I., II. a III. triedy.

Pritom vo vetvách ide dokopy o 11,3 kilometra. Je to viac ako je samotná dĺžka celého úseku.

„Teším sa, že obchádzame Prešov. Viem, že máme ešte veľa investičného dlhu, ešte veľa čo Národná diaľničná spoločnosť musí na Slovensku dokončiť, ale to neznamená, že sa nevieme tešiť aj z takýchto pozitívnych správ," konštatoval počas otvorenia minister dopravy Andrej Doležal.

Podotkol, že v intenzívnej príprave sú i práce na prvej etape severného obchvatu.

Diaľničný obchvat v číslach

Aktuálne otvorená cestná komunikácia je juhozápadným obchvatom Prešova.

Ide o úsek dlhý takmer 8 kilometrov, pričom v rámci neho je vybudovaných 18 mostov aj tunel Prešov. Tento dvojrúrový tunel je dlhý vyše 2 kilometrov. Celkovo je na diaľničnom úseku 19 vetiev križovatiek. Rovnako je tvorený protihlukovými stenami v celkovej dĺžke vyše 6 kilometrov.

Dĺžka výstavby trvala vyše štyroch rokov.

Na zhotovení stavby sa podieľalo združenie stavebných spoločností Eurovia SK, a. s., Košice, Doprastav, a.s., Bratislava a Metrostav, a. s., Praha.

Celkovo bolo na stavbe 150 mechanizmov a 680 robotníkov. Práce trvali 1596 pracovných dní.

V navrhovanom úseku bude rýchlosť stanovená na 100 km/h. Pri jeho prejazde potrebujú mať vodiči zakúpenú elektronickú diaľničnú známku.

Najčítanejšie na My Šariš

          Komerčné články

          1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
          2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
          3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
          4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
          5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
          6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
          7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
          8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
          1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
          2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
          3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
          4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
          5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
          6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
          7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
          8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
          1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
          2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
          3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
          4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
          5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
          6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
          7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
          8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
          1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
          2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
          3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
          4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
          5. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
          6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
          7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
          8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
          1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
          2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
          3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
          4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
          5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
          6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
          7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
          8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
          1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
          2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
          3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
          4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
          5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
          6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
          7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
          8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Hlavné správy z MY Šariš

          Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

          V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


          Konateľ spoločnosti Tanawa Anton Ulbricht.

          Toto je príbeh značky Tatranská minerálka.


          Táto show ROZPÁLI TOPFEST na žilinskom letisku 29. júna!


          Ilustračná fotografia.

          V bezplatnej právnej poradni advokáti odpovedajú na čitateľské otázky.


          1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
          2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
          3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
          4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
          5. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
          6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
          7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
          8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
          1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
          2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
          3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
          4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
          5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
          6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
          7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
          8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
          1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
          2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
          3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
          4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
          5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
          6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
          7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
          8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

          Už ste čítali?

          SkryťZatvoriť reklamu