Sobota, 3. december, 2022 | Meniny má Oldrich

Po 1596 pracovných dňoch sa Prešovčania dočkali: Máme juhozápadný obchvat

Nový úsek skráti cestu o 19 minút.

Slávnostné otvorenie juhozápadného obchvatu. Slávnostné otvorenie juhozápadného obchvatu. (Zdroj: Mária Dudová-Bašistová)

PREŠOV. Diaľnica z Košíc do Bratislavy je aktuálne dostavaná, ale cez Maďarsko.

Na slovenskej strane sa vodiči môžu tešiť z ďalšieho úseku diaľnice, ktorý otvorili pri Prešove.

Nový juhozápadný obchvat sľubuje, že obyvateľom uberie autá z vyťažených komunikácií a vodičom z času prejazdu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po štyroch rokoch od Ivachnovej až po Košice

Štart prác na výstavbe diaľničného úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh začal koncom mája 2017. Dnes je jeho finálna podoba na svete.

Súvisiaci článok Výstavbu prešovského diaľničného obchvatu už odštartovali Čítajte 

Vodiči by mohli týmto novým úsekom prejsť už o pár hodín, od polnoci zo štvrtka 28. októbra na piatok 29. októbra.

SkryťVypnúť reklamu

Nová komunikácia úplne odkloní dopravu v smere z Popradu do Košíc tak, že už nebude pre vodičov nutné prechádzať centrom Prešova. Bez nutných schádzaní na cesty 1. či 2. triedy sa po diaľnici dostanú od Ivachnovej pri Ružomberku až po Košice.

„Vďaka sprevádzkovaniu prešovskej diaľnice tak už môžu motoristi plynulo prejsť po severnej D1 v dĺžke 183 km od Košíc až po Ivachnovú,“ konštatuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS).

Tým, že je juhozápadný obchvat v prevádzke, sa má samotná dĺžka cesty skrátiť o takmer 19 minút.

Covidový podpis na otvorení i účasti

Pôvodne mala NDS v pláne spojiť slávnostné otvorenie aj s podujatím pre verejnosť, na západný obchvat plánovali pustiť ľudí na bicykloch, korčuliach či kolobežkách. Kvôli aktuálnej pandemickej situácii z tohto nápadu vzišlo.

SkryťVypnúť reklamu

„Mrzí nás to, lebo sme tu očakávali prítomnosť tisícky občanov,“ hovoril počas slávnostného otvorenia moderátor Slavo Jurko.

Súvisiaci článok Obchvat Prešova v roku 2021, spievali prorocky pred troma rokmi Heľenine oči. A stalo sa Čítajte 

Nestalo sa tak, prítomní boli len zástupcovia samospráv, kraja, vlády, médií i cirkví. Okrem obmedzenej účasti sa pandemická situácia podpísala tiež pri dátume otvorenia.

Pôvodne plánovali spustenie obchvatu v júni. Ako však potvrdil Juraj Tlapa, riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, na ich práce mala dosah pandémia počas oboch vĺn, keďže úbytok zamestnancov spôsobili výsledky pozitívnych testov.

„Bolo to technicky a technologicky veľmi náročné dielo, takže som veľmi rád, že je ukončené,“ tešil sa pri slávnostnom otvorení diaľničného úseku Tlapa.

Križovatka, ktorá nemá obdoby

Už pri počiatkoch výstavby sa skloňovalo, žeby malo ísť o zvlášť technicky náročnú križovatku.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Dnes je faktom skutočnosť, že súčasťou stavby je aj technicky najnáročnejšia križovatka na Slovensku. Na nej sa spájajú dve diaľnice a cesty I., II. a III. triedy.

Pritom vo vetvách ide dokopy o 11,3 kilometra. Je to viac ako je samotná dĺžka celého úseku.

„Teším sa, že obchádzame Prešov. Viem, že máme ešte veľa investičného dlhu, ešte veľa čo Národná diaľničná spoločnosť musí na Slovensku dokončiť, ale to neznamená, že sa nevieme tešiť aj z takýchto pozitívnych správ," konštatoval počas otvorenia minister dopravy Andrej Doležal.

Podotkol, že v intenzívnej príprave sú i práce na prvej etape severného obchvatu.

Diaľničný obchvat v číslach

Aktuálne otvorená cestná komunikácia je juhozápadným obchvatom Prešova.

Ide o úsek dlhý takmer 8 kilometrov, pričom v rámci neho je vybudovaných 18 mostov aj tunel Prešov. Tento dvojrúrový tunel je dlhý vyše 2 kilometrov. Celkovo je na diaľničnom úseku 19 vetiev križovatiek. Rovnako je tvorený protihlukovými stenami v celkovej dĺžke vyše 6 kilometrov.

Dĺžka výstavby trvala vyše štyroch rokov.

Na zhotovení stavby sa podieľalo združenie stavebných spoločností Eurovia SK, a. s., Košice, Doprastav, a.s., Bratislava a Metrostav, a. s., Praha.

Celkovo bolo na stavbe 150 mechanizmov a 680 robotníkov. Práce trvali 1596 pracovných dní.

V navrhovanom úseku bude rýchlosť stanovená na 100 km/h. Pri jeho prejazde potrebujú mať vodiči zakúpenú elektronickú diaľničnú známku.

Najčítanejšie na My Šariš

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
          2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
          3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
          4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
          5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
          6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
          7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
          8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
          1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
          2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
          3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
          4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
          5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
          6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
          7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
          8. Zimná ríša divov Maďarska
          1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 10 717
          2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 8 465
          3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 5 465
          4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 839
          5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 521
          6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 2 372
          7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 2 279
          8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 743

          Blogy SME

          1. Štefan Vidlár: SAS THE BEST
          2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
          3. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
          4. Ľubomír Maretta: Melódia
          5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
          6. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
          7. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
          8. Matej Farkas: Lungo a citronáda
          1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 245 158
          2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 6 878
          3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 950
          4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 744
          5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 995
          6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 628
          7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 350
          8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 230
          1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
          2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
          3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
          4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
          5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
          6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
          7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
          8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Hlavné správy z MY Šariš

          Vďaka unikátnej liečbe môžete odstrániť nielen bolesti kĺbov, ale aj ich príčinu. Stovky slovenských pacientov hovoria o prekvapivých výsledkoch. Dlhoročné problémy s artrózou či osteoporózou sú preč.


          1. dec

          Hádanky, hry a hlavolamy pre všetky zvedavé deti od päť do sedem rokov sú súčasťou zošita s názvom Tešíme sa do školy, ktorý vychádza na 32 stranách.


          28. nov
          Ilustračná fotografia.

          Východniarom sa vcelku darilo.


          28. nov

          Možnosť ušetriť na donáške prostredníctvom lojalitného programu Wolt+ majú už aj zákazníci v Košiciach. Spoločnosť Wolt sa ho po úspešnom štarte v hlavnom meste rozhodla priniesť aj Košičanom.


          24. nov

          Najčítanejšie články MyRegiony.sk

          Osídlenie pochádza z mladšej doby kamennej.


          2. dec

          Slovensko je posledná krajina v rámci Európskej únie, ktorá používa papierové testy.


          1. dec

          HIPEC sa využíva vtedy, keď zlyháva systémová liečba chemoterapiou.


          2. dec

          Zadržané osoby skončili v policajnej cele.


          2. dec

          Blogy SME

          1. Štefan Vidlár: SAS THE BEST
          2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Biely Kameň
          3. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom
          4. Ľubomír Maretta: Melódia
          5. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách
          6. Tomáš Vodvářka: Výročí soudružských poprav
          7. Anton Kovalčík: Ukrajina vs. Rusko, 1 - Hladomor.
          8. Matej Farkas: Lungo a citronáda
          1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 245 158
          2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 6 878
          3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 5 950
          4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 744
          5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 995
          6. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 628
          7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 350
          8. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame 2 230
          1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
          2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
          3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
          4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
          5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
          6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
          7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
          8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

          Už ste čítali?

          SkryťZatvoriť reklamu