PREŠOV. Ďalší krok v otázke podpory verejnej hromadnej dopravy má za sebou prešovský dopravný podnik.
Vďaka nenávratnému príspevku vo výške 6,5-milióna kúpia 10 nových trolejbusov. Ide pritom o hybridné modely, ktoré by mali zabezpečiť dopravnú obslužnosť aj na miestach, kde nie je pokrytie trolejovým vedením.
Cestou je odbremeniť komunikácie od áut
Vylepšovanie dopravných možností pre cestujúcich je jediná cesta, ako uľahčiť dopravu. Práve ňou sa chcú v Prešove uberať.
„Atraktívna verejná doprava je jediná šanca ako odbremeniť cesty od množstva áut. Musíme ponúknuť alternatívu a tou alternatívou je aj moderná, tichá, ekologická doprava,“ zdôraznila primátorka Prešova Andrea Turčanová.
Takáto podpora sa týka okrem Prešova aj Košíc a Bratislavy, kde je takáto ekologická verejná doprava zastúpená trolejbusmi a električkami tiež.
Pri podpise zmluvy bol prítomný aj minister dopravy a výstavby Andrej Doležal, pričom zmluvu podpísali symbolicky v dielni údržby trolejbusov.
„Z prioritnej osi III v rámci existujúceho operačného program Integrovaná infraštruktúra podporujeme práve ekologickú verejnú osobnú dopravu a snažíme sa čerpať eurofondy rovnako na celom Slovensku,“ uviedol v súvislosti s podpisom zmluvy minister Doležal.
Aj tam, kde chýba vedenie
Výhodou týchto nových vozidiel má byť aj využívanie batérie, ktorú parciálny trolejbus obsahuje. A práve tá mu ponúka možnosť jazdiť i bez trolejového vedenia.
Batéria sa nabíja počas jazdy. „Dojazd tejto batérie je 12 až 15 kilometrov, preto trolejbusy budeme nasadzovať aj na úseky, kde trolejové vedenie nemáme. Predpokladám, že v našom meste tak nebudú trolejbusy spájať už iba najväčšie sídliská, ale zavítajú aj do okrajových mestských častí, čo prispeje k skvalitneniu životného prostredia,“ skonštatoval riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov Martin Jaš.
Parciálne – hybridné trolejbusy jazdia štandardne po uliciach, kde je trolejové vedenie. Ak prídu do bodu, kde už chýba, vtedy zberače vodič stiahne a prepne jazdu na spomínanú batériu.
Prešovská MHD by tento režim trolejbusov a ich nasadenie mala podľa plánov využiť na linkách 15, 22 alebo 29 a 39.
Ako budú nové vozidlá vyzerať a kedy budú na cestách?
Vynovenie vozového parku budú tvoriť štyri štandardné 12-metrové trolejbusy a šesť kĺbových 18-metrových trolejbusov.
Samozrejmosťou ich vybavenia má byť klimatizácia i moderný informačný systém. Možnosť naklonenia na zastávke by mala cestujúcim, ktorí majú problémy s pohybom, uľahčiť nástup aj výstup.
Do prevádzky by sa mali tieto trolejbusy dostať na budúci rok, aj keď pôvodný plán počítal s ich nasadením ešte v najbližších mesiacoch.
Dôvodom, ktorý posunie ich zaradenie na cesty, má byť predlžovanie procesu verejného obstarávania. To vyhlásili v januári tohto roka, ale sprevádzali ho námietky uchádzačov.
„Tieto všetky boli zamietnuté, tak predpokladám, že 3. septembra, keď je termín predkladania ponúk, sa to už nebude posúvať. Ak sa nám to podarí, tak si myslím, že v priebehu 9 -10 mesiacov, podľa kapacity výrobcov, je možné očakávať dodávku trolejbusov,“ zhodnotil Jaš.
Reálne by teda na prešovské cesty mali prísť v lete na budúci rok.