PREŠOV. Po uvoľnení opatrení sa konečne dočkali aj milovníci Divadla Alexandra Duchnoviča.
Na doskách veľkej scény uvedú už v najbližších dňoch predstavenie Ani mak (KlimaX). Jeho tvorby sa zhostila do veľkej miery mladšia generácia.
A to jednak na strane hercov, a jednak na strane tvorcov.
So silným environmentálnym posolstvom
„Ak človek celý deň pozerá televíziu a má pred očami tú obrazovku, potom ako keby zabúdal na to, čo sa deje von, mimo neho, zabúda na tú prírodu. Čo sa deje so všetkým okolo neho,“ uviedla na margo novej hry jej autorka a tiež aj spoludramaturgička Katarína Vozárová.
Pozrieť sa na optiku toho, v akom svete žijeme, a to aj skrz problematiku ekológie, sa rozhodli práve skrz novú hru Ani Mak (KlimaX).
V diele čerpali inšpirácie z hry Nevesta hôľ od Františka Švantnera.
Zuna, hlavná hrdinka, sa potkýňa v boji so stereotypmi, ktoré vládnu vo vzťahu medzi človekom a prírodou v 21. storočí. Na pretras sa dostávajú otázky o tom, ako sa mení vzťah človeka k prírode i to, ako sa mení samotné životné prostredie skrz globalizáciu.
Šili to „na miery divadla“
Ako prezradila dramaturgička Terézia Mindošová, počiatky podkladov, na ktorých postavili dnešnú hru, siahajú do roku 2018, na Akadémiu umení v Banskej Bystrici. Tam stvorili projekt Ani mak, ktorý čerpal inšpirácie z kultovej hry Jozefa Cígera Hronského Jozef Mak.
„Bol to pilotný projekt, ktorý sme tvorili s absolventmi herectva. Vznikal na princípe „devised theatre“ (metóda tvorby, ktorá je založená na spolupráci, pozn. red.), pričom sa na tom podieľali všetky zložky – dramaturgická, hudobná, herecká. A tak je to špeciálne vyhranené a našité na mieru,“ vysvetlila režisérka hry Petra Kovalčíková.
Takto postupovali aj pri kreovaní titulu Ani mak u duchnovičovcov.
„Vychádzali sme z románu Nevesta hôľ, vzťah medzi človekom a prírodou, medzi človekom 21. storočia. Pripravovali sme to s hercami DAD-u, aby to bolo šité na mieru im,“ vysvetlila. Ako to teda prebiehalo?
„Tvorili sme formou kolektívnej tvorby, keď sa do procesu vzniku zapájali aj herci, aby bola hra verne našitá na kolektív. Bolo náročné nájsť spoločný prienik, ako začať vzhľadom na situáciu a obmedzenia spoluprácu, pričom sme fungovali aj online formou, ale v istom bode bolo potrebné už i to osobné stretnutie. Využili sme však i nápady hercov, napríklad sa osvedčila spolupráca so Zdenkou Kvaskovou, ktorá je hudobníčka a konkrétne aj jej pieseň je súčasťou konceptu hry,“ uviedla Kovalčíková.
Nevesta hôľ sa pre nich stala priestorom na čerpanie ideí, charakterov postáv.
„Nejde o dramatizáciu Nevesty hôľ, vyberali sme len motívy,“ upresnila Kovalčíková s tým, že „nechceme moralizovať, len vypichnúť najvýraznejšie problémy“.
Autorka: Potešil ma preklad do rusínčiny
Pod autorstvom hry je podpísaná Katarína Vozárová. Hra je koncipovaná do troch dejstiev, pričom každé je špecifické svojím zobrazením.
Prvé dejstvo zachytáva problematiku prostredníctvom konceptu televízie, čo človek vidí na obrazovke v kontraste s prírodou.
V druhom dejstve je to „adaptované do súčasnosti, nového príbehu, aj skrz motívy z Nevesty hôľ,“ opísala Vozárová.
Tretie dejstvo je pomyselným zhrnutím.
Katarína Vozárová bola spokojná aj s prekladom, o ktorý sa postaral Jaroslav Sisák.
„Čakala som, ako bude text znieť preložený do rusínčiny a bola som veľmi milo prekvapená,“ zdôraznila.
Hry z dielne DAD-u vraj ona aj režisérka Petra Kovalčíková vídali, teraz si vyskúšali prácu priamo s týmto ansámblom.
„Po prvej čítačke som zistila, že je to veľmi blízke slovenčine, aj keď určite má rusínčina svoje špecifiká, ale na dorozumenie tam problém nie je,“ hodnotila autorka.
Prvýkrát spolupracovali s profesionálmi
Skúšanie hry prišlo po období dlhých mesiacov útlmu. A to sa prejavilo aj v systéme práce.
„Dlho sme nič nerobili, mal som pocit, že ľudia robili radi a veľa, bola to tvorivá spolupráca,“ prezradil Jozef Pantlikáš, asistent réžie a herecký predstaviteľ starostu, mlynára či moderátora a zároveň najstarší medzi hercami.
Tvorivú atmosféru si pochvaľoval aj Ľubomír Mindoš, umelecký šéf Divadla Alexandra Duchnoviča.
„Vrátil som sa akoby do mladosti, keď sú mladí plní entuziazmu, chcú za každú cenu, videl som to na nich a vidím to chcenie a to ma strašne teší,“ zhodnotil Mindoš. Ako poznamenal k hre: „Robia to mladí pre mladých“.
To sa vraj prejavilo aj v tempe či energii.
„Musíme len oceniť ten zrýchlený proces. Bola to naša prvá skúsenosť s profesionálnym divadlom,“ podotkla za hosťujúci režisérsko-dramaturgický tandem Petra Kovalčíková.
Hoci v hre je uvedených „len“ šesť hercov, diváci budú môcť zhliadnuť takmer dvadsiatku rôznych osôb.
„Pýtali sme sa hercov, ako vidia, vnímajú danú problematiku, čo si o tom myslia,“ uviedla k problematike ekológie a životného prostredia a prepojenia s hercami Vozárová.
V predstavení si okrem spomínaných hercov Zdenky Kvaskovej a Jozefa Pantlikáša zahrajú tiež Iveta Fejková, Michal Kucer, Ladislav Ladomirjak a Vladimír Roháč.
Ako informoval riaditeľ divadla Marián Marko, hrať budú na veľkej scéne DAD-u. Pri aktuálnych opatreniach, keď je možné naplniť kapacity na 50 %, si tak bude môcť hru vychutnať 90 divákov.
Prvá premiéra sa odohrá v piatok 4. júna, druhá bude v stredu 9. júna 2021.