Aktivisti vidia snahy vlády o riešenie dopravnej situácie na východe skepticky

Vo veci výstavby R4 apelovali na prezidentku i ministra dopravy, odpovede ich neuspokojili.

Ján Benko (vľavo) a René Polačok s listom z Ministerstva dopravy SR.Ján Benko (vľavo) a René Polačok s listom z Ministerstva dopravy SR. (Zdroj: Mária Dudová-Bašistová)

PREŠOV. Za intenzívne riešenie dopravných otázok nielen v Prešove, ale aj širšom okolí i naďalej bojuje prešovské Občianske združenie Náš Prešov.

Za urýchlenie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4 rozbehli začiatkom februára petíciu, zároveň zaslali v predmetnej veci do Bratislavy viacero listov.

Petícia má aktuálne vyše 2355 podpisov (k 25. 2., pozn. red.), takisto dostali po približne troch týždňoch od zaslania listov i odpovede na svoje apely.

Členovia združenia však s nimi nie sú spokojní.

„Boli to skôr zdvorilostné odpovede,“ konštatoval predseda OZ Náš Prešov René Polačok na margo reakcií z kancelárie prezidentky a predsedu vlády.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Z kancelárie prezidentky sme dostali zdvorilostný list, že to nepatrí do jej kompetencie, čo my vieme, ale my sme potrebovali osobný návrh pani prezidentky. Ten zatiaľ nie je. A z úradu vlády sme dostali takmer totožný list, odstupujú to na ministerstvo dopravy,“ vysvetľuje Polačok.

Aktivisti: Nielen severný obchvat, ale celá R4

Členovia občianskeho združenia zdôrazňujú potrebu riešenia tejto dopravnej otázky komplexne.

Súvisiaci článok Za výstavbu rýchlocesty spustili petíciu Čítajte 

„Čo nám je ľúto, stále sa to točí hlavne okolo severného obchvatu, pritom stále my aj petícia hovoríme o dostavbe celej R4. Boli by sme radi, keby sa ministerstvo dopravy aj NDS nesnažili zužovať to naozaj na tú jednu etapu, ale aby sme rozprávali o celej etape R4,“ konštatuje Ján Benko, ďalší z členov OZ Náš Prešov.

Pri odpovedi zo strany ministra Ministerstva dopravy SR Andreja Doležala už boli formulácie adresnejšie. No aktivisti z nich vnímajú to, že podľa nich sa ministerstvu nezdá R4 ako priorita.

SkryťVypnúť reklamu

„Keď hovoríme o severnom obchvate, je tam jedna poznámka, že verejné obstarávanie bude vyhlásené po dokončení majetkovo-právneho usporiadania pozemkov. My sme sa teraz dozvedeli, že ešte stále nie sú vysporiadané majetkovo-právne pozemky, čo je dosť smutná vec. Vieme, že predchádzajúci minister nám sľúbil dostavbu celého obchvatu. Nakoniec bola spustená len prvá etapa a teraz zisťujeme až po dvoch rokoch, že ešte stále ministerstvo, respektíve Národná diaľničná spoločnosť, nedokázali vysporiadať majetkovoprávne konanie," zdôraznil člen združenia Ján Benko.

Nelichotivé postavenie kraja v rámci zamestnanosti

Z odpovede zo strany ministerstva dopravy tlmočili o tom, že druhá etapa má byť stanovená po potvrdení ekonomickej efektívnosti tejto etapy.

SkryťVypnúť reklamu

„Poďme sa na ňu pozrieť. Hovorili sme to aj v danom liste a zopakujeme to aj teraz. Prešovský kraj je spomedzi všetkých krajov, čo sa týka nezamestnanosti, na tom najhoršie. Ak toto nie je tá efektivita, ktorá je potrebná pre to, aby tu mohol prísť prílev investorov, boli budované priemyselné parky, aby ľudia nemuseli odchádzať z východu na západ za prácami, aby neboli rozbíjané rodiny, aby sa konečne začal život v rámci východu Slovenska, tak si nevieme predstaviť, čo sa chápe pod mierou efektívnosti stavby,“ zdôraznil Benko.

„Vieme, že naozaj ministerstvo dopravy zverejnilo plán priorít dopravy v rámci cestnej infraštruktúry. Spomedzi tých etáp sa však iba jedna etapa Kapušany – Lipníky nachádza v rámci priorít. Ďalšie sa dostali až do tzv. 3. kategórie spoločenských priorít. Ak toto je výsledok toho, ako sa nám snaží ministerstvo dopravy povedať, že R4 je pre ministerstvo dopravy dôležitá, nezdá sa nám to,“ konštatuje Benko.

Nákladná doprava, ktorá ide intravilánmi obcí

Taktiež upozornil, že dopravná štúdia má stanovený nesprávny koeficient a intenzita dopravy v danom regióne je ešte väčšia, ako sa predpokladalo.

„Posledná štúdia je z roku 2017, kde je jasne spomínané, že v rámci intenzity dopravy, ktorá je jedným z kritérií v posudzovaní, bolo už zistené, že tzv. koeficient, ktorý stanovili pri štúdii, sa ukázal nesprávny a hodnoty intenzity sú oveľa väčšie ako sa predpokladalo,“ vymenúva Benko.

Dokonca aj v tejto štúdii sú uvedené dva úseky, ktoré mali byť do 2020.

„Máme február 2021 a ani jeden z nich nieže nebol zrealizovaný, ale nebol dokonca ani pustený na verejné obstarávanie. Prvým úsekom je úsek Kapušany - Lipníky. Druhým je intravilán mesta Giraltovce," zdôrazňujú aktivisti.

Zdôrazňujú medzištátne rokovania

Členovia OZ Náš Prešov zároveň vyzývajú vládu, aby začala intenzívnejšie komunikovať s Európskou komisiou na zaradení R4 ako súčasti Via Carpatia do transeurópskeho dopravného koridoru.

Z tohto dôvodu sa podľa nich nemôžu čerpať peniaze ani z iných európskych zdrojov.

„Boli by sme radi, ak by súčasná vláda začala rokovanie aj so svojimi partnermi v rámci V4, aby dostala túto cestu do tohto koridora, a aby sme mohli efektívne a cielene využívať financie i na výstavbu tejto cesty," uviedol Benko.

Dvere pre náš kraj vidia ako zatvorené

Do petície za výstavbu, ktorá je aktuálne spustená, je možné sa zapojiť elektronickou formou. Ako podotkol Polačok, zapájajú sa už aj ľudia z okolitých obcí, ktorých sa dopravná situácia bytostne dotýka.

Nápomocní sú v tomto starostovia, ktorých kraj vyzval na spoluprácu a podporu. Ich zapájanie sa spája so snahou o zlepšenie života v obciach.

„Čo je treba spomenúť, aj štúdia hovorí, že smerom na Poľsko je viac ako 40 % tranzitná doprava, ktorá cez intravilány obcí. Nech sa idú z ministerstva dopravy opýtať do Lady, Radomy, Giraltoviec, čo to spôsobuje v rámci bezpečnosti aj životného prostredia v týchto obciach, v meste. Boli by sme radi, ak by neboli len odpovede v štýle, že vykopávame otvorené dvere, lebo tie odpovede potom nakoniec ukazujú, že ani nie sú dvere otvorené,“ konštatuje Benko.

„Z listu, ktorý sme dostali, je zrejmé, že dvere pre Prešovský kraj sú zatvorené minimálne na 77 zámkov, minimálne na 20 až 30 rokov. Kľudne sa dá povedať, že Šariš a Zemplín stále upadá a upadá, aj pod vedením tunajšieho ministra,“ skonštatoval predseda občianskeho združenia René Polačok.

Už 3. marca sa chcú za občianske združenie stretnúť s primátorkou Prešova i predsedom Prešovského kraja. Spoločnou diskusiou prijať kroky k tomu, aby sa začala R4 stavať.

Najčítanejšie na My Šariš

          Komerčné články

          1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
          2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
          3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
          4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
          5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
          6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
          7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
          8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
          1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
          2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
          3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
          4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
          5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
          6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
          7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
          8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
          1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 995
          2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 405
          3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
          4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 905
          5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 248
          6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 063
          7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 830
          8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 792
          1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
          2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
          3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
          4. Martin Borecky: Rakovina
          5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
          6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
          7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
          8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
          1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 073
          2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
          3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 434
          4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 899
          5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 449
          6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 364
          7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 259
          8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
          1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
          2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
          3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
          4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
          5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
          6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
          7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
          8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Hlavné správy z MY Šariš

          Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

          V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


          Ak hľadáte ideálne miesto na výlet do prírody počas veľkonočných sviatkov, práve ste ho našli.


          Konateľ spoločnosti Tanawa Anton Ulbricht.

          Toto je príbeh značky Tatranská minerálka.


          Táto show ROZPÁLI TOPFEST na žilinskom letisku 29. júna!


          1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
          2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
          3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
          4. Martin Borecky: Rakovina
          5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
          6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
          7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
          8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
          1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 073
          2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
          3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 434
          4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 899
          5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 449
          6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 364
          7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 259
          8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
          1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
          2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
          3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
          4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
          5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
          6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
          7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
          8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

          Už ste čítali?

          SkryťZatvoriť reklamu