Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Aktivisti vidia snahy vlády o riešenie dopravnej situácie na východe skepticky

Vo veci výstavby R4 apelovali na prezidentku i ministra dopravy, odpovede ich neuspokojili.

Ján Benko (vľavo) a René Polačok s listom z Ministerstva dopravy SR.Ján Benko (vľavo) a René Polačok s listom z Ministerstva dopravy SR. (Zdroj: Mária Dudová-Bašistová)

PREŠOV. Za intenzívne riešenie dopravných otázok nielen v Prešove, ale aj širšom okolí i naďalej bojuje prešovské Občianske združenie Náš Prešov.

Za urýchlenie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4 rozbehli začiatkom februára petíciu, zároveň zaslali v predmetnej veci do Bratislavy viacero listov.

Petícia má aktuálne vyše 2355 podpisov (k 25. 2., pozn. red.), takisto dostali po približne troch týždňoch od zaslania listov i odpovede na svoje apely.

Členovia združenia však s nimi nie sú spokojní.

„Boli to skôr zdvorilostné odpovede,“ konštatoval predseda OZ Náš Prešov René Polačok na margo reakcií z kancelárie prezidentky a predsedu vlády.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Z kancelárie prezidentky sme dostali zdvorilostný list, že to nepatrí do jej kompetencie, čo my vieme, ale my sme potrebovali osobný návrh pani prezidentky. Ten zatiaľ nie je. A z úradu vlády sme dostali takmer totožný list, odstupujú to na ministerstvo dopravy,“ vysvetľuje Polačok.

Aktivisti: Nielen severný obchvat, ale celá R4

Členovia občianskeho združenia zdôrazňujú potrebu riešenia tejto dopravnej otázky komplexne.

Súvisiaci článok Za výstavbu rýchlocesty spustili petíciu Čítajte 

„Čo nám je ľúto, stále sa to točí hlavne okolo severného obchvatu, pritom stále my aj petícia hovoríme o dostavbe celej R4. Boli by sme radi, keby sa ministerstvo dopravy aj NDS nesnažili zužovať to naozaj na tú jednu etapu, ale aby sme rozprávali o celej etape R4,“ konštatuje Ján Benko, ďalší z členov OZ Náš Prešov.

Pri odpovedi zo strany ministra Ministerstva dopravy SR Andreja Doležala už boli formulácie adresnejšie. No aktivisti z nich vnímajú to, že podľa nich sa ministerstvu nezdá R4 ako priorita.

SkryťVypnúť reklamu

„Keď hovoríme o severnom obchvate, je tam jedna poznámka, že verejné obstarávanie bude vyhlásené po dokončení majetkovo-právneho usporiadania pozemkov. My sme sa teraz dozvedeli, že ešte stále nie sú vysporiadané majetkovo-právne pozemky, čo je dosť smutná vec. Vieme, že predchádzajúci minister nám sľúbil dostavbu celého obchvatu. Nakoniec bola spustená len prvá etapa a teraz zisťujeme až po dvoch rokoch, že ešte stále ministerstvo, respektíve Národná diaľničná spoločnosť, nedokázali vysporiadať majetkovoprávne konanie," zdôraznil člen združenia Ján Benko.

Nelichotivé postavenie kraja v rámci zamestnanosti

Z odpovede zo strany ministerstva dopravy tlmočili o tom, že druhá etapa má byť stanovená po potvrdení ekonomickej efektívnosti tejto etapy.

SkryťVypnúť reklamu

„Poďme sa na ňu pozrieť. Hovorili sme to aj v danom liste a zopakujeme to aj teraz. Prešovský kraj je spomedzi všetkých krajov, čo sa týka nezamestnanosti, na tom najhoršie. Ak toto nie je tá efektivita, ktorá je potrebná pre to, aby tu mohol prísť prílev investorov, boli budované priemyselné parky, aby ľudia nemuseli odchádzať z východu na západ za prácami, aby neboli rozbíjané rodiny, aby sa konečne začal život v rámci východu Slovenska, tak si nevieme predstaviť, čo sa chápe pod mierou efektívnosti stavby,“ zdôraznil Benko.

„Vieme, že naozaj ministerstvo dopravy zverejnilo plán priorít dopravy v rámci cestnej infraštruktúry. Spomedzi tých etáp sa však iba jedna etapa Kapušany – Lipníky nachádza v rámci priorít. Ďalšie sa dostali až do tzv. 3. kategórie spoločenských priorít. Ak toto je výsledok toho, ako sa nám snaží ministerstvo dopravy povedať, že R4 je pre ministerstvo dopravy dôležitá, nezdá sa nám to,“ konštatuje Benko.

Nákladná doprava, ktorá ide intravilánmi obcí

Taktiež upozornil, že dopravná štúdia má stanovený nesprávny koeficient a intenzita dopravy v danom regióne je ešte väčšia, ako sa predpokladalo.

„Posledná štúdia je z roku 2017, kde je jasne spomínané, že v rámci intenzity dopravy, ktorá je jedným z kritérií v posudzovaní, bolo už zistené, že tzv. koeficient, ktorý stanovili pri štúdii, sa ukázal nesprávny a hodnoty intenzity sú oveľa väčšie ako sa predpokladalo,“ vymenúva Benko.

Dokonca aj v tejto štúdii sú uvedené dva úseky, ktoré mali byť do 2020.

„Máme február 2021 a ani jeden z nich nieže nebol zrealizovaný, ale nebol dokonca ani pustený na verejné obstarávanie. Prvým úsekom je úsek Kapušany - Lipníky. Druhým je intravilán mesta Giraltovce," zdôrazňujú aktivisti.

Zdôrazňujú medzištátne rokovania

Členovia OZ Náš Prešov zároveň vyzývajú vládu, aby začala intenzívnejšie komunikovať s Európskou komisiou na zaradení R4 ako súčasti Via Carpatia do transeurópskeho dopravného koridoru.

Z tohto dôvodu sa podľa nich nemôžu čerpať peniaze ani z iných európskych zdrojov.

„Boli by sme radi, ak by súčasná vláda začala rokovanie aj so svojimi partnermi v rámci V4, aby dostala túto cestu do tohto koridora, a aby sme mohli efektívne a cielene využívať financie i na výstavbu tejto cesty," uviedol Benko.

Dvere pre náš kraj vidia ako zatvorené

Do petície za výstavbu, ktorá je aktuálne spustená, je možné sa zapojiť elektronickou formou. Ako podotkol Polačok, zapájajú sa už aj ľudia z okolitých obcí, ktorých sa dopravná situácia bytostne dotýka.

Nápomocní sú v tomto starostovia, ktorých kraj vyzval na spoluprácu a podporu. Ich zapájanie sa spája so snahou o zlepšenie života v obciach.

„Čo je treba spomenúť, aj štúdia hovorí, že smerom na Poľsko je viac ako 40 % tranzitná doprava, ktorá cez intravilány obcí. Nech sa idú z ministerstva dopravy opýtať do Lady, Radomy, Giraltoviec, čo to spôsobuje v rámci bezpečnosti aj životného prostredia v týchto obciach, v meste. Boli by sme radi, ak by neboli len odpovede v štýle, že vykopávame otvorené dvere, lebo tie odpovede potom nakoniec ukazujú, že ani nie sú dvere otvorené,“ konštatuje Benko.

„Z listu, ktorý sme dostali, je zrejmé, že dvere pre Prešovský kraj sú zatvorené minimálne na 77 zámkov, minimálne na 20 až 30 rokov. Kľudne sa dá povedať, že Šariš a Zemplín stále upadá a upadá, aj pod vedením tunajšieho ministra,“ skonštatoval predseda občianskeho združenia René Polačok.

Už 3. marca sa chcú za občianske združenie stretnúť s primátorkou Prešova i predsedom Prešovského kraja. Spoločnou diskusiou prijať kroky k tomu, aby sa začala R4 stavať.

Najčítanejšie na My Šariš

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
          2. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
          3. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
          4. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
          5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
          6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
          7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
          8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
          1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
          2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
          3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
          4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
          5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
          6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
          7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
          8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
          1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 121
          2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 719
          3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 244
          4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 3 337
          5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 023
          6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 592
          7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 516
          8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 022

          Blogy SME

          1. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
          2. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
          3. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
          4. Helena Michlíková: Počuť vzduch
          5. Irena Šimuneková: Bralce
          6. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
          7. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
          8. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
          1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 006
          2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 493
          3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 388
          4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 819
          5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 568
          6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 345
          7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 301
          8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 078
          1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
          2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
          3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
          4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
          5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
          6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
          7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Hlavné správy z MY Šariš

          Možnosť ušetriť na donáške prostredníctvom lojalitného programu Wolt+ majú už aj zákazníci v Košiciach. Spoločnosť Wolt sa ho po úspešnom štarte v hlavnom meste rozhodla priniesť aj Košičanom.


          24. nov
          Zo zápasu Tatran Prešov vs. Kadetten Schauffhausen.

          Hádzanári Tatrana Prešov prehrali aj v treťom zápase skupinovej fázy Európskej ligy EL EHF.


          23. nov
          Obavy ľudí sa rozplynuli. Wolt im domov doručí kvalitné a čerstvé potraviny.

          Wolt šetrí čas a peniaze.


          22. nov
          Primátor mesta Stropkov verí, že sa im podarí prepracovať do druhej ligy.

          Klub chce, aby liaheň stropkovských futbalistov dosiahla staré méty.


          22. nov

          Najčítanejšie články MyRegiony.sk

          Blogy SME

          1. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
          2. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
          3. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
          4. Helena Michlíková: Počuť vzduch
          5. Irena Šimuneková: Bralce
          6. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
          7. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
          8. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
          1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 006
          2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 493
          3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 388
          4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 819
          5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 568
          6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 345
          7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 301
          8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 078
          1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
          2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
          3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
          4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
          5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
          6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
          7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929

          Už ste čítali?

          SkryťZatvoriť reklamu