PREŠOV. O vyššie mzdy sa snažia bojovať zamestnanci prešovskej SAD. Aktuálne sú v štrajkovej pohotovosti.
„Keďže nedošlo k dohode, dospeli sme k tomu, že je to patová situácia,“ konštatoval v stredu (16. 9.) predseda základnej organizácie Odborový zväz (OZ) KOVO SAD Prešov, prevádzka Bardejov, Jozef Želinský.
Zároveň vyhlásili štrajkovú pohotovosť „z dôvodu nedohody pri kolektívnom vyjednávaní.“
Požiadavkou sú štyri eurá za hodinu
Kolektívne vyjednávanie podľa Želinského pritom trvá už 10 mesiacov.
„Je to už dostatočne dlhá doba na to, aby sme sa nejako dohodli,“ zhodnotil Želinský s tým, že sa preto rozhodli osloviť Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR o určenie sprostredkovateľa a zároveň vyhlásiť štrajkovú pohotovosť.
Snahou zo strany odborov je zvýšenie mzdy, ktorá by sa týkala najmä vodičov. Požiadavkou je zvýšenie zo sumy 3,60 eur na 4 eurá na hodinu.
„Ďalej je to zvýšenie priemernej mzdy v jednotlivých kategóriách o 7,5 percenta. Pôvodná požiadavka bola o 11,5 percenta plus ďalšie sociálne výhody, ako je napríklad zvýšenie sumy stravného lístka," konkretizoval Želinský a doplnil, že od januára do júla tohto roku bola v kategórii vodič priemerná mzda približne 1015 eur.
Na vodičov sa nemyslelo, platiť šeky sa musí
Na vedomie berú odborári aj aktuálnu situáciu s covidom. Avšak, na nich a ich prácu sa vraj akosi „zabudlo“.
„Naši vodiči fungovali a trošku nás mrzí aj jedna vec. Vláda schválila príspevok pre tých, ktorí boli v prvej línii, kategória zdravotníkov, vojakov, policajtov a ďalší. Tí, ktorí tých pracovníkov vozili do roboty a z roboty alebo tých pacientov do zdravotných zariadení, tí v tej kategórii zahrnutí nie sú a pritom prichádzajú denno-denne do styku so všetkými,“ konštatoval zástupca odborárov za SAD Prešov Pavol Kreitler.
Či je vhodné alebo správne počas pandémie žiadať zvýšenie, odpovedajú protiotázku.
„Je správne zvyšovať ceny potravín v takejto situácii, keď ľudia zarábajú menej?“ pýta sa Želinský.
Pri vodičoch je pritom podstatná ešte jedna skutočnosť. Nemajú odpracovaných len 8 hodín, ale sú v práci často aj celý deň.
„Im sa zarátava do pracovného času iba výkon, ktorý sú za volantom. Ale v zamestnaní sú od rána do večera a započítava sa len to, čo odrobia,“ vysvetlil Želinský. Pracovná zmena tak trvá aj 15-16 hodín a z toho fondu je odpracovaných 9 hodín, medzitým je čakanie. I to je jedným z faktov, ktoré by sa mali zohľadňovať pri otázke zvyšovania mzdy.
„Vždy treba brať do úvahy, koľko času trávi v práci človek celkovo.“
V čase korony nie je vozenie jednoduché
Ako skonštatoval zástupca odborárov za SAD Prešov Pavol Kreitler , vodiči majú prácu sťaženú aj vzhľadom na potrebu celodenného nosenia rúška.
„Vodič príde z linky s rúškom ako obarený. My šoférujeme bez rúška a je nám zle a on celú dobu s rúškom za volantom. Zaslúžia si preto aj priplatiť,“ myslí si Kreitler.
Tiež to nie podľa neho jednoduché aj s cestujúcimi.
„Vodiči majú aj problémy, lebo cestujúci niekedy nechcú uposlúchnuť nariadenia. Rovnako sa tiež staráme, ozónujeme, dezinfikujeme medzi spojmi.“
Cestu ostrého štrajku nepotvrdili, ale ani nevylúčili. „Keď sa rokuje, tak sa nebojuje, veríme, že sa dohodneme, zatiaľ sme neštrajkovali a veríme, že ani teraz nebudeme musieť.“
Balica: Neférový prístup zamestnávateľa
„OZ Kovo podporuje požiadavky zamestnancov SAD Prešov, a to nielen vodičov, ale všetkých zamestnancov. Vnímame postoj zamestnávateľa ako neférový prístup. Desať mesiacov vyjednávať a neuzatvoriť kolektívnu zmluvu? Uvedomujeme si, aká je situácia s covidom, ale či je kríza alebo nie, účty treba platiť. A z čoho ich majú zaplatiť?“ kladie člen predsedníctva OZ KOVO Jozef Balica otázky na margo ich požiadaviek.
„Potrebujú rokovať už o kolektívnej zmluve na rok 2021 a oni v októbri nemajú doriešenú ešte ani kolektívnu zmluvu na rok 2020. Ako si zamestnávateľ váži zamestnancov týmto svojím prístupom?“ pýta sa Balica.
Kičura: Prebieha vyjednávanie
Prebiehajúce rokovania vedenie SAD Prešov potvrdilo.
„V súčasnosti prebieha vyjednávanie medzi nami a naším odborovým zväzom. V našej firme poklesli výkony z dôvodu koronakrízy asi celkovo o 750 000 kilometrov. Nevieme sa jednoznačne zaručiť za požiadavky, ktoré by sme podpísali, že ich do konca roka dodržíme, pretože nevieme, čo spôsobí druhá vlna pandémie nového koronavírusu," uviedol generálny riaditeľ SAD Prešov Jozef Kičura.
Aj samotný čas vyjednávania koronakríza ovplyvnila, keďže ho museli na 2 až 3 mesiace prerušiť. Priemerné mzdy vodičov podľa Kičuru stúpli.
„Z toho dôvodu, že sa vo väčšej miere čerpala dovolenka a priemerné mzdy oproti roku 2019 vzrástli o 5,6 percenta, čo si myslím, že je postačujúce,“ vysvetlil Kičura.