PREŠOV. Ďalší tunel v okolí Prešova začali slávnostne raziť počas prvého júnového piatku.
Za prítomnosti staviteľov, zástupcov samospráv i kraja a tiež ministra dopravy spustili razenie Tunela Bikoš. Sľubom je, že ho do roka spravia.
Tunel Prešov začali raziť v roku 2018. Po dvoch rokoch sa tento proces opakuje pri Bikoši. Tento tunel má byť dlhý 1,153 km, pričom ide o dvojrúrový tunel s jednosmernou premávkou. Je súčasťou severného obchvatu s dĺžkou 4,3 km.
Stavia tandem zhotoviteľov
Na stavbe sa podieľajú spoločnosť TuCon a združenie Váhostav – SK. Dvaja zhotovitelia, ktorí si podelia práce na samotnom obchvate aj pri prerážaní tunela.
„Tak, ako je spoločnosť Tucon je špecialista na razení tunelov, my sa považujeme za jednu z najlepších spoločností na Slovensku na výstavbu mostov. To znamená, že mosty, ktoré máme na stavbe, staviame všetky my, a zároveň aj časť úsekov pred a za tunelom,“ vysvetlil na margo delenia prác medzi zhotoviteľmi generálny riaditeľ Váhostav SK Marián Moravčík.
Podľa jeho slov by stavebný úsek, ktorý nie je technicky náročný, mohol prekvapiť jedine na mieste pri razení samotného tunela.
Raziť ho budú prostredníctvom novej rakúskej tunelovacej metódy. Ide o rozpojovanie hornín, ktoré je vykonávané mechanicky bagrom alebo cez vrtno-trhacie práce. Podieľať by sa na stavbe malo 130 pracovníkov.
Minister dopravy: Budeme pokračovať až k hraniciam
Nový minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) bol pri slávnostnom akte prítomný tiež, pričom zdôraznil, že rýchlostná cesta R4 „je a bude jasnou prioritou ministerstva dopravy“.
Rozvoj dopravnej infraštruktúry môže podľa neho byť cestou aj pre celkový rozvoj regiónu.
„Som úprimne rád, že sa masívne naštartovala výstavba na východe Slovenska a tento kraj sa rozvíja a napreduje. Chcem, aby všetci pochopili, že to neskončí len fázou jedna a dva, ale budeme aktívne pracovať na tom, aby R4 pokračovala až na hranice s Poľskou republikou,“ zdôraznil pri dopravnej otázke regiónu minister dopravy Andrej Doležal.
Primátorka: Máme svetlo na konci tunela
Spokojnosť vyjadrila i primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová (KDH).
V spomienkach sa vrátila do obdobia pred šiestimi rokmi, keď sa ako kandidátka na primátorku spojila s tímom ľudí a zbierali podpisy na výstavbu R4.
„Prešov nemal žiaden obchvat a mesto má akurát dodnes preplnené cesty kamiónmi z východnej Európy. Teraz však máme pomyselné svetlo na konci tunela, že R4 sa stavia,“ zhodnotila si primátorka, ktorá verí, že plynulo bude nasledovať aj výstavba druhej etapy stavby R4.
„Vybudovanie infraštruktúry je bytostne dôležité pre rozvoj každého regiónu v rámci Slovenska,“ konštatoval predseda PSK Milan Majerský.
Svoje miesto má už aj sv. Barbora
Nad prácou pri tuneli bude dozerať patrónka baníkov a stavbárov sv. Barbora.
„Stará banícka tradícia káže, že tunel treba posvätiť. Aby na hladký a bezpečný priebeh razenia dozerala patrónka baníkov,“ konštatoval minister dopravy.
Sošku sv. Barbory pred začatím raziacich prác slávnostne požehnali a osadili na čelo steny medzi dvoma rúrami tunela.
Cena celej stavby R4 je takmer 143 miliónov eur bez DPH. Okrem jedného tunela budú súčasťou komunikácie aj tri mosty s dĺžkou 885 metrov.
Podľa zmluvy je koniec stavby stanovený na marec 2023.
Tunelová rúra by mala byť hotová v júni 2021. Jej súčasťou bude kompletný technické vybavenie – centrálny riadiaci systém, monitorovací systém, komunikačný systém, vetranie, osvetlenie i ďalšie nutné technické parametre.