Sobota, 12. jún, 2021 | Meniny má ZlatkoKrížovkyKrížovky

V Rožkovanoch pochodovali za bezpečnosť: Bratislava má podchody, my ani závory

Na pochode sa zišli približne tri stovky občanov.

(Zdroj: Mária Dudová-Bašistová)

ROŽKOVANY. Na mieste viacerých tragédií sa opäť konal pochod obyvateľov, ktorí chcú pre seba a svojich blízkych dosiahnuť lepšiu bezpečnosť a ochranu.

V Rožkovanoch (okr. Sabinov) zorganizovali ďalšie zhromaždenie, ktorým chcú upriamiť pozornosť kompetentných na riešenie nebezpečného stavu.

Problémom je nezabezpečené priecestie, ktoré bolo dôvodom už viacerých tragédií, ktoré zobrali ľudské životy.

Miesto smrti

Miesto, na ktorom sa zišli, nie je pritom neznáme. Naopak, dookola je už dnes plno krížov.

Skryť Vypnúť reklamu

Na tento nebezpečný bod pritom domáci ukazujú už 15 rokov. Riešenia sa stále nedočkali.

Posledná tragédia sa tam stala v septembri minulého roka, keď tam vlak zabil tri ženy. Priecestie je dnes stále bez závor.

Rovnako je riskantné aj prechádzanie cez cestu. Na hlavnom ťahu chýba priechod pre chodov.

V decembri 2018 tu auto zrazilo pri prechádzaní manželský pár. Dôsledky boli fatálne.

Nechcú sa len pozerať a čakať

Počas piatkového popoludnia sa na hlavnej ceste za Sabinovom v smere do Lipian zišli približne tri stovky protestujúcich.

Za dohľadu a koordinácie polície lemovali cestu s transparentmi, ktoré formulovali ich požiadavky.

„Nemôžeme sa na to len tak pozerať, musíme niečo pre to robiť,“ vysvetľoval Ján Girašek, ktorý je zároveň obecným poslancom.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Priecestie smrti v Rožkovanoch: Aj polícia žiada od železníc, aby namontovali závory Čítajte 

Organizovanie protestu berie ako formu apelu, ktorá má veci pomôcť rozhýbať. „To nie je len pre mňa, je to pre všetkých, dovtedy, kým sa to nerozhýbe. Verím v spravodlivosť, v tento systém, tento štát. Musíme veriť v lepšie zajtrajšky. Podľa mňa všetko tu je na dobro veci,“ povedal Ján Girašek na margo zhromaždenia.

Hoci dôvody jeho organizovania - závory na priecestí - by ani nemali vzniknúť, malo by ísť o samozrejmosť.

„V dnešnom 21. storočí by to mal byť štandard. Ja som trošku pochodil po zahraničí, čo-to som videl, ale aby dnes prichádzali ľudia o život, lebo tu nie je nejaký priechod alebo nejaká závora, tak to je smutné a zbytočné,“ konštatoval Girašek.

Žiadajú zníženie rýchlosti či doplnenie značenia

Organizátori protestu už apelujú na kompetentných, medzi požiadavkami je viacero bodov.

Skryť Vypnúť reklamu

Napríklad výzva na zníženie rýchlosti na danom úseku prvej triedy na 50 km za hodinu, zníženie rýchlosti vlakov na 50 km za hodinu, doplnenie vodorovného značenia, uvítali by sme aj priechod pre chodcov.

Na mieste pritom občania zdôrazňujú, že už závory kedysi boli.

„My sme tu už v minulosti mali závory, ale strašne krátko. Vtedy sa stala nehoda v Červenici a presťahovali závory stadiaľ tam. Prečo? Červenica má dvoje závor a na veľmi priehľadnom mieste a Rožkovany nič,“ krútil hlavou jeden z účastníkov pochodu, pán Ján, ktorý je rodákom z Rožkovian a dobre si pamätá na každú tragédiu.

Bezpečnosť, bezpečnosť, bezpečnosť

Ako zdôraznil za organizátorov Miloš Sekerák, ml., ide im hlavne o bezpečnosť, aj keď sa stretávajú s otázkami, čo s týmito protestami vlastne zamýšľajú či vymýšľajú.

„Uvedomme si, že vymýšľame to, aby sa zvýšila bezpečnosť našich občanov. V Rožkovanoch žije 1300 ľudí a toto je jediná prístupová cesta. My tu budeme mať závory a priechod pre chodcov, hlavne aby sme sa vedeli bezpečne pohybovať,“ zdôrazňoval.

Prítomných bolo viacero dôchodcov, obrátil sa aj smerom k nim. „Dôchodcovia celý život pracovali, aby sa tieto cesty postavili A teraz majú čo? Ráno sa vyberú na prehliadku k doktorovi a možno sa už nevrátia. Je toto normálne?“ pýtal sa Sekerák.

V minulosti sa totiž nejedna nehoda stala práve pri návrate z práce, keď sa ľudia už domov nedostali. Zahynuli na koľajniciach.

Na západe to ide, na východe nie

Viackrát zaznelo, aj medzi prítomnými, že západnejšie od regiónu sú samozrejmé také veci, ktorých sa oni nevedia domôcť.

„Všetci, ktorí pracujeme a platíme dane tomuto štátu, nedostaneme to, čo 500 kilometrov odtiaľto je normálne. Prečo? Lebo na západnom Slovensku, tam nie sú priecestia so závorami, tam sú podchody a nadchody. Tu ani závory. A tam sú iní ľudia? To len my sme na východnom Slovensku, my sa bojíme zdvihnúť hlavu a protestovať.“

Ak bude treba, pritvrdia

V zhromaždeniach plánujú organizátori pokračovať.

„Bojujme aj naďalej, dnes sme sa tu zišli a verím, že sa stretneme opäť. Chceme zablokovať železnice a bude to deň pred voľbami. Nech si každý uvedomí, že my sa nedáme ničím zastrašiť ani nikým. Budeme protestovať každý mesiac a budú tu stáť kamióny v kolónach. Ak môžu stáť v Bratislave, tak budú stáť aj tu. Budeme tu každý mesiac a táto cesta bude zablokovaná,“ upozorňoval Sekerák.

Podľa našich informácií sa vo veci už pracuje, avšak starostka obce Beáta Kollárová (nez.) na mieste nebola prítomná, nemohla teda situáciu bližšie konkretizovať.

Organizátori uviedli, že nič konkrétne a oficiálne zatiaľ ako formu odpovede nedostali.

Príbuzný nebohej: To sme v 21. storočí?

Medzi prítomnými občanmi bol aj Jozef, ktorý minulého roku pri jednej z tragédií prišiel o svoju švagrinú.

„Je to veľmi smutné, že v dnešnej dobe, v 21. storočí, musia ľudia takto zomierať. Niekedy tu človek, ak vystúpi z autobusu, musí stáť aj desať minút, kým prejde na druhú stranu. A nikto s tým nič nerobí a ľudia umierajú,“ vzdychol si muž, ktorého sa nečinnosť kompetentných bytostne dotýka.

Zhromaždenie ukončili prítomní minútou ticha za zosnulých.

A prísľubom, že sa na mieste o mesiac stretnú zas.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 685
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 9 015
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 437
  4. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 8 419
  5. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 090
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 603
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 506
  8. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 986
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 980
  10. 5 zmien, ktoré so sebou prináša menopauza. Ako sa pripraviť? 6 794
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z MY Šariš

Róbert Boženík ako mladší žiak Terchovej. Stojí v hornom rade druhý sprava, jeho prvý tréner Marián Zajac stojí v hornom rade prvý zľava.

Michal Ďuriš, Stanislav Lobotka, Róbert Boženík, Peter Pekarík a ich inšpiratívne príbehy.


10. jún
Na tému elektrobicykle a ich údržba sme sa rozprávali s cykloexpertom Petrom Kaczorom z Intersportu.

Radí cykloexpert Peter Kaczor z Intersportu.


11. jún
Podoby geotermálnej elektrárne.

Našli tu nadpriemerné podmienky.


10. jún
Na Sídlisku III v Prešove prišla o život dôchodkyňa.

73-ročná žena zomrela na mieste.


10. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na mieste nehody zasahoval vrtuľník.


TASR 10 h

Aj keď na Slovensku sú takmer všetky pavúky jedovaté, stepník patrí k tým s prudším jedom. Odborníčka však ubezpečuje, že stretnúť takéhoto pavúka je pomerne vzácne a rovnako vzácne je aj to, žeby človeka uštipol. Pri pohryznutí nedôjde k ohrozeniu života.


11. jún

Auto sa čelne zrazilo s autobusom medzi Pukancom a Uhliskami.


11. jún

Minister povedal, že za istých okolností bude možné čerpať zdroje z plánu obnovy historických verejných budov. Podľa jedného z variantov mala byť pôvodná historická budova zbúraná.


11. jún

Už ste čítali?