PREŠOV. Po druhýkrát od tragédie výbuchu bytovky na Mukačevskej 7 prišiel v piatok (17. 1.) do Prešova premiér SR Peter Pellegrini (SR).
Predmetnom jeho návštevy bola okrem iného diskusia s primátorkou Andreou Turčanovou (KDH) o tom, ako momentálne vyzerá priebeh prác či delenie financií viac ako mesiac po tragédii.
Mimoriadna situácia stále platí
Hneď v deň nešťastia (6. 12.) krátko po výbuchu primátorka Prešova vyhlásila na celom území mesta mimoriadnu situáciu. Tá naďalej trvá.
Vzhľadom na tento fakt je stále v prípade potreby nápomocný aj štát.
„Štát vie ešte náklady, ktoré vzniknú, uhradiť, na to máme štandardné postupy ako pri každej krízovej situácii,“ povedal Pellegrini.
Oprávnenosť nákladov, ktoré vzniknú, bude hodnotiť okresný úrad spolu s krízovým štábom po skončení mimoriadnej situácie.
Ak bude treba, dajú ďalšie peniaze
Ešte v deň výbuchu premiér pri svojej návšteve Prešova prisľúbil pomoc vo forme 1 milióna eur. Výška finančnej pomoci nemusí byť definitívne konečná.
„V prípade, že jeden milión na pokrytie všetkých aktivít nebude postačovať, v rámci definitívneho vyúčtovania je vláda pripravená uhradiť aj ďalšie náklady, ak bude mesto avizovať smerom k vláde, že je potrebné byť hradené a nebude možné vykryť z vlastného rozpočtu,“ konštatoval Pellegrini.
Ako zdôraznil, vzhľadom na fakt, že práce sú a budú hradené buď z prostriedkov štátneho rozpočtu alebo rozpočtu mesta, „to dáva aj veľkú zodpovednosť mestu, nakoľko budú použité verejné zdroje, že musia byť dodržané všetky predpisy o efektívnom nakladaní s verejnými prostriedkami.“
Neefektívne hospodárenie nepodporia
Premiér podotkol, že je na vedení mesta, ako bude hospodáriť.
Vzhľadom na predvolebné obdobie však Pellegrini zdôraznil, že sa nebude zapájať do predvolebného boja a diskusií o straníckej príslušnosti primátorky.
„Nie som tu, aby som ju bránil ani obviňoval. V prípade, žeby šlo o sumy, ktoré sa vymykajú štandardným cenníkom prác, nebude možné ich preplatiť.“
Aktuálne by sa mala cena za vykonané prác pohybovať na úrovni približne 1,3 milióna eur.
Primátorka: Oslovovali sme aj iných
Prešovskú verejnosť pobúrila zverejnená objednávka v sume 1,1 milión pre firmu, ktorá mala zabezpečiť práce spojené s odpratávaním sutín bytovky.
Vznikli dohady a polemiky o tom, či to nebolo možné urobiť lacnejšie a prečo zákazku dostala práve konkrétne daná firma z okresu Bardejov, firma Matijka.
„Ozývali sa rôzne subjekty, ale nikto nedal konkrétnu sumu, každý diskutoval, že za iné peniaze. Všetci zháňali podľa kontaktov, ktoré firmy majú tú kapacitu urobiť,“ vysvetľovala primátorka postup radnice.

Do úvahy napríklad brali fakt, že nešlo len o čistý stavebný materiál. Vybraná firma podľa Turčanovej spĺňala podmienky a tiež predložila ako jediná písomnú ponuku.
„Mesto oslovilo sedem firiem, veľké firmy v okolí, ktoré dostatočnú techniku aj oprávnenie na nakladanie.“
V niektorých prípadoch mali firmy termíny obsadené, či chceli dodať ponuku neskôr. Argumentom preto bol aj termín možnosti promptného vykonania prác.
Aj Turčanovej sa to sprvu zdala cena vysoká
Pri objednávke nebolo možné dopredu presne určiť výšku potrebných prác.
Cena sa pritom vždy určuje ako zaokrúhlená, následne sa platí skutočný objem vykonaných prác.
Andrea Turčanová priznala, že na prvý pohľad sa výška 1,1 milióna eur zdala vysoká aj jej.
„Keď som videla prvý rozpočet, tiež sa mi to zdalo predražené, ale rozdelila som si to na položky. Dobúranie podlaží, ktoré už nemohla zbúrať firma Cannoneer, bolo vyčíslené na 185 641 eur. Ponuky dvoch firiem na demolačné práce, ktoré boli úplne na začiatku, boli vo výške 420 –tisíc a 370-tisíc eur. Takže pri porovnaní sa mi to nezdá predražené,“ vysvetľovala primátorka.
Práce demolačné urobila česká firma zadarmo.
Pri slovenských firmách sa neobjavila ponuka od žiadnej, žeby to urobila rovnako bezplatne.

Primátorka konkretizovala tiež jednotlivé položky diskutovanej objednávky.
„Odvoz sutiny spolu s nakladaním bol vyčíslený na 384-tisíc eur. Presun hmôt na demoláciu, takto to nazvali, ale v skutočnosti ide o vyčistenie terénu, tak to vyšlo na 170-tisíc eur. Poplatok za skladovanie, ktorú vyčíslila spoločnosť prevádzkujúca skládku, kde to máme uložiť, je 202 062 eur. Toto všetko je v tej jednej objednávke. Ak by sme vystavili samostatné objednávky na dielčie práce, tak by všetci povedali, že je to v poriadku. Dokopy spočítané sa to javí ako vysoká cena,“ uviedla Andrea Turčanová.