PREŠOV. „Objednávka v objeme 1,1 milióna eur na záchranné práce v rámci mimoriadnej situácie, ktorá bola vyhlásená dňa 6. 12. 2019 o 12.35 hod. na území mesta Prešov, je iba predbežná a jej výška sa môže meniť v závislosti od reálne vykonaných záchranných prác.“
Taká bola reakcia radnice, ktorú tlmočil hovorca mesta Prešov Vladimír Tomek, na kritiku údajného predraženia vývozu sutín z vybuchnutej bytovky.
Na sociálnych sieťach rozvírila hladinu zverejnená objednávka prác na sumu, ktorá je podľa viacerých názorov až príliš predražená.
Upozornil na to poslanec
Objednávka, ktorá je predmetom kritiky, obsahuje objednanie zemných prác, demolačných prác, odvozu sutín i uskladnenie odpadu a uloženie na skládky.
Ako informoval denník Korzár, zverejnenú objednávku publikoval na sociálnej sieti mestský poslanec Martin Eštočák (nez.). Vo svojom komentári konštatoval, že by podľa neho bolo možné vykonať tieto práce aj lacnejšie.
Radnica následne k danej veci vyjadrila na svojej oficiálnej stránke mesta stanovisko, v ktorom podala vysvetlenie.
Objednávka má byť predbežná a peniaze vyplatia až po tom, čo budú fakturované jednotlivé úkony.
„Peniaze doteraz neboli vyplatené a samotná úhrada bude zrealizovaná až po skontrolovaní vykonania jednotlivých úkonov,“ konkretizoval Vladimír Tomek.
Kritika verejnosti sa týkala aj toho, prečo zákazku má vykonať externá firma z Kružlova (okr. Bardejov) namiesto niektorej z firiem prešovských.
Mali osloviť viacero firiem
Radnica tvrdí, že práve daná firma Matijka, s. r. o., má mať na potrebné práce predpoklady a „dokázala zabezpečiť kontinuálny priebeh asanačných prác bezodkladne po ukončení činnosti špecializovanej českej firmy Cannoneer group, s. r. o.“
Mesto sa tiež bráni tým, že nebolo ľahké nájsť adekvátnu firmu vzhľadom na požiadavky.
„Mesto Prešov oslovilo viaceré firmy za účelom dokončenia asanácie spodnej časti bytového domu č. 7. Väčšina oslovených firiem však nespĺňala základné predpoklady (technické alebo legislatívne) na realizáciu predmetných prác, alebo neprejavili záujem o vykonávanie týchto činností,“ reagoval Tomek.
Dosiaľ v sume 350-tisíc eur
Ako hovorca zdôraznil, výber stavia aj na fakt, aby firma vedela pracovať bezodkladne.
„Prioritou mesta Prešov pri výbere firmy, ktorá bude realizovať záchranné práce, bol predpoklad bezodkladnej realizácie predmetných prác. Aktuálne je pre mesto Prešov dôležité, aby firma postupovala striktne na základe pokynov krízového štábu. Mesto Prešov kontroluje iba dodržiavanie vydaných pokynov a úloh, ktoré firma plní,“ dodal Tomek.
Podľa informácií mesta sú doterajšie náklady na vývoz sutín aktuálne vyčíslené na sumu približne 350-tisíc eur.