PREŠOV. Otázka procesného auditu sa skloňuje v súvislosti s prešovským mestským úradom už mesiace.
Po tom, čo boli určené jeho výsledky, sa mesto pustilo do pomyselného upratovania v rámci štruktúry.
Objavili sa však otázky, odkiaľ boli vlastne čerpané prostriedky na jeho realizáciu.
Padli špekulácie o tom, že mohli byť peniaze použité aj zo zdrojov, kde budú neskôr chýbať.
Otázne je, odkiaľ boli peniaze použité
Poslanec Miroslav Benko (Smer-SD) na poslednom zastupiteľstve konštatoval svoje zistenia. Podľa neho sa za audit použili peniaze určené na stravovanie zamestnancov úradu.
Ako poslancom opisoval, v predložených materiáloch našiel presun sumy 56-tisíc eur na špeciálne služby.
„Z toho sa zaplatil audit a výsledkom je, že plnenie výdavkov na stravovanie je k prvému polroku vyčerpané na 70 percent. Viem, že časom sa tie peniaze presunú zase z inej položky, ale je to nefér voči poslancom aj zamestnancom,“ konštatoval Benko.
Chýbať nebudú
Zisťovali sme, či sú tieto zistenia a špekulácie opodstatnené.
„Mesto Prešov zaplatilo za realizáciu procesného auditu 47 199 eur. Finančné prostriedky sme čerpali zo schválených rozpočtovaných zdrojov,“ konštatoval hovorca mesta Prešov Vladimír Tomek.
Potvrdil zároveň, že mesto postupovalo pri otázke financovania v súlade s platnou legislatívou.
„Finančné prostriedky použité na vykonanie procesného auditu v mestskom rozpočte chýbať nebudú. Išlo predovšetkým o financie z programu Ľudské zdroje.“
Je pravdou, že by mohli peniaze chýbať na stravovanie?
„Časť finančných prostriedkov sme čerpali z balíka peňazí určených na stravovanie vzhľadom na to, že v položke stravné sme mali vytvorenú rezervu. Na tejto položke však zostal dostatočný objem finančných prostriedkov potrebný na zabezpečenie stravných lístkov pre zamestnancov mestského úradu podľa platnej kolektívnej zmluvy v rámci tohto roka,“ konštatoval Tomek.
Audit bol potrebný, je aj výsledkom kritiky
Nutnosť auditu bola podľa hovorcu dôsledkom negatívnej spätnej väzby voči fungovaniu úradu.
„Týmto spôsobom sme reagovali na dlhodobú kritiku týkajúcu sa počtu administratívnych pracovníkov na úrade a pochybnosti o kvalite ich práce.
Cieľom procesného auditu bolo nastaviť procesy na úrade tak, aby sa skvalitnila a zefektívnila práca úradníkov, a aby sa skrátili lehoty na vybavenie požiadaviek našich obyvateľov,“ argumentoval na margo vykonaného auditu hovorca.
Na obnove úradu sa pracuje
Opraviť fungovanie úradu na základe stanovených výsledkov a opatrení z auditu. S týmto procesom už mesto začalo ešte v júni.
„Výsledkom auditu sú zmeny organizačnej štruktúry platné od 1. 8. 2019. Závery auditu však smerovali najmä k zefektívneniu práce na úrade a k zvýšeniu spokojnosti občanov pri vybavovaní požiadaviek,“ konštatoval Tomek.
Momentálne je však na radnici prázdnejšie, aktuálne hľadajú viacerých vedúcich odborov. Je vypísaných viacero výberových konaní.
Zakladajú si pritom hlavne na odbornosti vyberaných uchádzačov.
Chcú pomôcť občanom
„Všetky tieto úkony by mali viesť predovšetkým k lepšej orientácii občanov na úrade a k zrýchleniu riešenia ich požiadaviek s ohľadom na rovnomerné vyťaženie jednotlivých pracovníkov. Chceme však zdôrazniť, že mesto nemôže zmeniť alebo urýchliť niektoré procesy, ktoré musí občan zo zákona absolvovať,“ dodal Vladimír Tomek.
Uvažujú tiež, aby mohli občania pri objednávaní na úradné úkony využívať elektronický systém a rezervovať si termín pomocou mobilnej aplikácie.