Nedeľa, 7. jún, 2020 | Meniny má RóbertKrížovkyKrížovky

Poslanci rozhodli: Upravia parkovanie, na sídliskách sa bude platiť

Cieľom je nájsť systém, dostať z parkovísk pred bytovými domami služobné vozidlá a rozdeliť celé mesto do pásiem.

Parkovanie patrí v meste k prioritným témam.Parkovanie patrí v meste k prioritným témam. (Zdroj: Mária Dudová-Bašistová)

PREŠOV. Problematika parkovania sa v Prešove opäť dostáva do popredia.

Mesto po troch rokoch znova chce urobiť v parkovaní poriadok a zaviesť systém. V širšom centre mesta sa v uplynulých dňoch už prvé kroky urobili, plochy s obmedzeným státím rozšírili. Teraz sa posledné týždne radnica zaoberá otázkou spoplatnenia parkovania na sídliskách.

Mesto chce regulovať statickú dopravu pri bytových domoch na sídliskách formou zavedenia plateného parkovania.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Základnou filozofiou VZN mesta Prešov je zaviesť reguláciu parkovania a nediskriminačné poplatky za parkovanie pre obyvateľov Prešova. Prevádzkovateľom parkovného systému v Prešove bude mesto Prešov,“ uviedol Stanislav Ondirko, vedúci odboru dopravy a ŽP. Sídliská by rozdelili do 17 zón, v tých by bolo šesť tarifných pásiem.

Skryť Vypnúť reklamu

Aktuálne je takto upravený systém dopravy len v centre mesta, kde to funguje v troch tarifných pásmach.

„Zavedením regulovaného parkovania a zavedením parkovacích miest pre rezidentov a návštevníkov jednotlivých zón sa zlepšia podmienky pre vozidlá obyvateľov bytových domov v jednotlivých obytných zónach mesta na sídliskách,“ uvádza sa v dôvodovej správe.

Rastislav Mochnacký, predseda dopravnej komisie, vidí v tejto snahe veľký posun: „V predloženom materiáli vidím značný pokrok voči predchádzajúcemu VZN, ktorý znamená prínos pre celé mesto, najmä na sídlisku Sekčov, kde je naozaj kritická situácia.“

Snaha zaviesť v meste parkovaciu politiku bola už v roku 2016, počas minulého volebného obdobia. Návrh prešiel pripomienkovaním, dostal sa až do bodu schválenia. Vtedy to ale stopli poslanci. Ľavica a Lepší Prešov novému nariadeniu svoju podporu nedali. Žiadali, aby boli najprv parkoviská a tiež bezplatné rezidentské karty (karty na parkovanie v platených zónach pre fyzické osoby).

Skryť Vypnúť reklamu

Dôvod ich odmietavého postoja bol aj fakt, že návrh VZN mal mať „priveľa nejasností a otáznikov“. Napríklad v otázke ceny spomínanej rezidentskej karty bola vtedy uverejnená suma 38 eur, pracovný návrh uvádzal 20 eur, primátorka navrhla 1 euro, časť poslancov chcela bezplatné parkovanie.

Chcú začať rozširovať parkoviská

Problémom je, že mesto napriek tomu, že navrhuje platenie za parkovanie, negarantuje, že vôbec bude kde parkovať. Napriek postupnému budovaniu parkovacích miest je ich stále nedostatok.

Na najväčšom prešovskom sídlisku Sekčov napríklad parkujú autá jedno pred druhým, následne si ich vodiči odtláčajú, aby mohli vyparkovať. Nové VZN by však okrem regulácie parkovania malo priniesť aj nové možnosti na parkovanie.

„Mesto Prešov prijatím tohto VZN ide do vytvorenia rozsiahleho počtu parkovacích miest,“ konkretizoval Ondirko.

Skryť Vypnúť reklamu

Inšpirovali sa v Trenčíne

Prešovčania sa vybrali po inšpiráciu parkovacej politiky do Trenčína. Tá mala byť podkladom aj pre Prešov. Nakoniec však neboli zistenia až natoľko motivujúce, ako sa očakávalo.

„VZN Trenčína nie je také jednoduché vziať si ako vzor, Trenčín nemá reguláciu parkovania v celom meste, iba v centre mesta, v Prešove VZN zavádza reguláciu na celom území komplexne,“ uviedol Ondirko.

Keďže mesto by bolo členené na zóny a v každej by bola cena iná, otázne je, ako by prebiehala kontrola. Napríklad v prípade, že by obyvateľ jednej zóny chcel parkovať v druhej, lacnejšej.

„Systém je nastavený cez evidenčné číslo. Trenčianske VZN už vychytalo v rámci niekoľkých novelizácií nedostatky v systéme, ale iba pre podmienky mesta Trenčín. Prešov musí mať samostatný softvérový systém odpovedajúci prešovským podmienkam, VZN Trenčína sa nedá uplatniť v celom rozsahu aj v Prešove,“ konkretizoval Ondirko. Verejné obstarávanie na takýto softvér by však mohli začať až po prijatí VZN mestským zastupiteľstvom.

Domácnosti dostanú manuál

Zavedenie nového systému do parkovacej politiky si vyžaduje dostatočnú informovanosť obyvateľov. Mesto má pripravený tzv. manuál, ktorý by mal byť doručený do každej domácnosti. Na margo diskusie s verejnosťou mesto argumentuje, že prebehla a pripomienky zapracovali.

„Tento doplnený návrh VZN bol v pôvodnej verzii viackrát prerokovaný s verejnosťou, kde sa odbor dopravy zaoberal každou vznesenou pripomienkou, pripomienky sú vo VZN vyhodnotené a zapracované.“

Poslanci VZN schválili

Mestská rada uznesenie neprijala, návrhom VZN sa na svojom stredajšom zasadnutí (19. 6.) zaoberali prešovskí poslanci.

Po dlhšej diskusii o tom, ako riešiť parkovaciu problematiku, nakoniec materiál schválili.

A čo to znamená v praxi? Sídliská rozdelia do tarifných pásem - rezident a nerezident.

V rezidentských zónach zaplatia Prešovčania za rok 20 eur. Poplatok sa týka prvej vydanej karty.

Prešovčania, ktorí v týchto vyznačených zónach nežijú, budú môcť dostať jednu generálnu kartu za 125 eur.

Prvá karta bude stáť 20 eur, druhá 80 eur a ak by chcela rodina aj tretiu parkovaciu kartu, to by ju stálo 150 eur.

Karty budú vydávať podľa možností a kapacít danej zóny.

Cieľom je, aby bolo pre rezidentov zabezpečené miesto. Jeden byt by mal mať jedno miesto pre jedno auto. Riešiť majú rozširovanie parkovacích miest.

"Budeme trvať na tom, aby sa stavali nové parkovacie miesta a budeme robiť všetko preto, aby tie parkovacie miesta v konkrétnej zóne boli predtým než sa zavedie parkovacia politika do praxe dokonale pripravené,“ uviedol Vladimír Feľbaba (Nova), viceprimátor mesta.

VZN nadobudne účinnosť od júla budúceho roka.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stomatologická starostlivosť verzus koronavírus
  2. 3 spôsoby sťahovania – aké sú ich výhody a nevýhody?
  3. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze
  4. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  5. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami
  6. Aj použitý kuchynský olej môžete separovať
  7. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  8. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  9. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  10. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  1. TEST špičkové autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EU Lifetime!
  2. 3 spôsoby sťahovania – aké sú ich výhody a nevýhody?
  3. Východoslovenská vodárenská v hľadáčiku finančných žralokov
  4. Ťahanovčania upratovali sídlisko, pomáhala aj mládež z Demetra
  5. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze
  6. Stomatologická starostlivosť verzus koronavírus
  7. Koronakríza zasiahla peňaženky Slovákov
  8. Členovia ASINS vrátili za rok 2019 do ekonomiky 113 mil. Eur
  9. Ako aktualizovať autonavigáciu Mio?
  10. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  1. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme 26 957
  2. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 23 788
  3. Žena zažila prekvapenie. V banke od nej nechceli vziať peniaze 20 530
  4. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami 20 505
  5. Čo robiť, keď majú deti strach? Vyskúšajte tieto tipy 13 505
  6. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 11 392
  7. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 10 968
  8. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 9 626
  9. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 9 521
  10. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 9 504
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Sídliská

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Parkovanie (Trnava), Parkovanie (Trenčín)

Hlavné správy z MY Šariš

DISKUSIA NAŽIVO: ERASMUS - projekty v čase korony

Diskusiu Pod rúškom informácií vysielame v utorok 9. júna 2020 o 13.00.

Bager sa pustil do tunela Bikoš, do roka má byť hotový

Raziace práce začali. Dohliadať má i sv. Barbora.

Začali raziť Tunel Bikoš.

Vodič nafúkal extrémnych šesť promile

Tridsaťročný Vranovčan jazdil poriadne opitý.

Ilustračné.
Akcia je limitovaná

K predplatnému týždenníka MY teraz získate Covid test zadarmo

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prirýchly vodič na športovom aute spôsobil tragédiu

Niekoľkokrát vraj preletelo dedinou, nakoniec rýchle auto zabilo ženu z Dolného Kubína.

Aktualizované

Nehoda pri odbočke na Slatinku sa skončila tragicky

Pri nehode sa zrazilo auto s dvoma motorkármi.

Vo Zvolene pribudol ďalší nakazený, zachytili ho mimo karanténneho centra

Nové sú dva prípady, obidva z Banskobystrického kraja.

V Martine sa dnes nákladiak zrazil s autom

Hasiči z Martina dnes okolo poludnia zasahovali pri dopravnej nehode, ktorá sa stala v Martine na ceste I/65.

Už ste čítali?