Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Kedy v Prešove bude severný obchvat? Pýtame sa kompetentných

Osem krajov, osem županov, osem diskusných podujatí s názvom Stretnutie so županom. Pokračovali sme v Prešove.

Týždenníky MY vydavateľstva Petit Press a.s. v spolupráci s komunikačnou agentúrou M KREO pripravili sériu diskusií s vrcholnými predstaviteľmi ôsmich samosprávnych krajov.

Ďalšou zastávkou bol Prešov, kde sa v utorok 26. februára debatovalo s prešovským županom Milanom Majerským a trojicou diskutujúcich.

Diskusiu moderoval vedúci obsahu týždenníkov MY Peter Vavro.

Témy stretnutia so županom v Prešove

  • Kedy bude severný obchvat v Prešove?
  • Integrovaná doprava v kraji
  • Ľudské zdroje v regióne

Minúta po minúte so Stretnutia so županom

12.00 Diskusia končí. Moderátor Peter Vavro ďakuje prítomným za účasť a plodnú diskusiu. Minúta po minúte končí. Ďakujeme za pozornosť.

11.45 Rudolf Dupkala hovorí o tom, ako je to s ľudskými zdrojmi v kultúrnej oblasti.

"Za 22 rokov neboli upravované tabuľkové platy v kultúre," uviedol riaditeľ Šarišskej galérie v Prešove. Apeloval na predsedu PSK, aby otvoril túto otázku aj na vyššej úrovni.

11.38 "Odborné školy a prepojené firmy, je naša ponuka do budúcna, rátame s tým. A mladým, po skončení, ponúknuť zamestnanie. Pred pár rokmi to bol benefit, dnes je dopyt po pracovnej sile. Je to zaujímavé pre ľudí, pre deti i rodičov, že po skončení školy majú uplatnenie," uviedol Daniel Tomko.

11.31 Franišek Oľha hovorí na margo výchovy zamestnancov.

"Chodíme učiť na školy a tam je možno priestor pre župu či firmy, aby vedeli viesť určité odborné predmety. Ja som si vychoval 15 - 20 zamestnancov, ktorí potom aj odišli, samozrejme, ale máme skvelých šikovných ľudí. Má zmysel sa zapájať, to, čo sa spustilo, systém duálneho vzdelávania, nie je celkom dokonalý, ale ja verím, že sa to zlepší tento proces."

Jeho otázka smerovala k tomu, či neplánujú firmy sa viac infiltrovať v rámci školstva.

Reagoval Milan Majerský, predseda PSK.

"Firma dostane na žiaka, ktorého zoberie na duálne vzdelávanie, od 300 do 1000 eur. Žiak je v praxi, môže si privyrobiť už v pätnástich rokoch. Môžu mať podpísané zmluvy do budúcna, môžu mať pracovné návyky. Duálny spôsob je vhodnou možnosťou, ako vtiahnuť mladých do praxe."

11.25 Jeden z prítomných hostí Stanislav Kahanec kladie otázku, ako pomôcť doprave v rámci mesta a ako zatraktívniť záujem mladých o štúdium remesla.

"Tak napríklad Ul. Východnej a Ul. arm. gen. Svobodu pomôže vybudovanie cesty R4," uviedol Ladislav Bačenko.

Pri otázke atraktivity štúdia reagoval Daniel Tomko.

"Naša spoločnosť sa dosť snaží, ako rýchlo napreduje rozvoj technológií, tak aj práce s tými strojmi. Na ten účel máme otvorené dvere s akoukoľvek školou," uviedol Tomko. Opísal dopady žitia v zahraničí, keď ľudia musia vycestovať za prácou.

"Cítim ale trend vracať sa domov," dodal Tomko.

11.20 V rámci Prešovského a Košického kraja rezonuje otázka integrovanej dopravy. Na akej je to úrovni, kedy to bude?

"Chceme to mať, pracujeme na tom, pred rokom som bol väčší optimista. Prvú etapu integrácie máme za sebou. Košický a Prešovský kraj majú už spoločné zľavy. Niektorí cestujúci pozerali, či príde Eurobus alebo "sadka", lebo tam sú rôzne typy zliav. Dnes je to zrovnané. Všetky zľavy v našom kraji sú aj v Košickom kraji. Trvali rokovania 4 mesiace a teraz je tá zľava rovnaká pre obe kraje.

Máme zľavy pre rodiny s deťmi cez víkend, pre tehotné ženy aj držiteľov Jánskeho plakety. "

11.14 Primátorka Svidníka Marcela Ivančová sa pýta na dopravné prepojenie v rámci regiónu, rýchlostnú cestu.

"V roku 2028 by sme mali byť na hranici s Poľskou republikou. Poliaci vyvíjajú obrovské aktivity, majú nejakých 6 úsekov. Tvrdia nám, že v 2028 na tej hranici bude, optimistický termín, ale je to výzva," konštatoval Ladislav Bačenko, ktorý popísal aj aktuálny stav z hľadiska termínov.

11.09 "Mladý človek potrebuje dostať atraktívnu prácu, aby ho to lákalo, aby ostal tu, v tejto firme. Treba podmienky, aby si rodina mohla vytvoriť rodinný dom, aby mali stabilitu, potom tu žijú, pracujú, zabávajú sa. My nie sme v súčasnosti krajom, kde chýba odborná profesia, my tu máme nedostatok lekárov. V ktorej nemocnici nepracuje ukrajinský lekár? Je málo lekárov, málo učiteľov, aj vysokoškolské povolania sú dnes nedostatkové. Aby sme sa nesústredili na to, že tie odborné profesie sú nedostatkové," vysvetľuje Majerský.

11.05 Peter Blaas rozpráva: "Pre nás je najväčším trhom JV Ázia v oblasti komunikačných služieb. Fungujeme tam, na Strednom východe, dúfame, že sa nám podarí žiť na trhoch, ktoré sú v rastovej fáze. Najťažšie je investovať to rozvoja ľudského."

11.01 Peter Blaas opisuje situáciu: "Príklad z Poľska je taký, že nielen pre ľudí z Ukrajiny otvorili imigračné procedúry, ale otvorili pre tamojších žiakov aj školstvo. Ak u nás vyštudujú strednú a vysokú školu, stanú sa súčasťou našej kultúry, hovorí Peter Blaas – Business Development Director, Antik Telecom. Na Ukrajinu je podľa neho kúsok a môže ísť o win-win situáciu, ak to správne uchopíme."

10.57 Cestu, ako prebudiť záujem o štúdium remesiel, vidí Tomko aj v otázke lepšej osvety v rodinách, diskusii so žiakmi a vytváraní pozitívneho obrazu.

"Musíme vytvárať pozitívny vzťah k lokálnym firmám," zdôrazňuje Tomko.

10.53 Daniel Tomko ml. je generálnym riaditeľom rodinnej firmy TOMARK, s.r.o. Aká je kvalifikovanosť v ich firme?

"Naša spoločnosť má dva produkty. Jedným je výroba návesov pre nákladné vozy a druhou je výroba lietadiel. U nás je to podobne rozdelené, na inžinierske a robotnícke profesie.

Máme úspešnú spoluprácu s Leteckou fakultou, výrobných technológií, úzku spoluprácu na úrovni diplomových prác. Pokiaľ ide o robotnícke profesie, v našich odboroch, ktoré potrebujeme, sa ponuka minula. Ľudí viac nieto, je ťažké ich získať- zvárači, mechanici, ľudia na obsluhu strojov, technický personál. Na to sme zareagovali duálnym vzdelávaním. To fungovalo už za čias našich predkov, dobre, že sa to dostalo opäť na zreteľ firiem i vlády.

Problém je inde. Máme reálnu potrebu zamestnávať ľudí, máme dve možnosti. Buď ich budeme hľadať v školách, ale ako ich tam dostaneme? Bavíme sa o stredných odborných školách technického charakteru, je tam mizivé percento žiakov. My pre naše profesie už nebudeme mať dostatok."

10.46 O príklade pracovného zaradenia hovorí Peter Blaas – Business Development Director, Antik Telecom.

"U nás sa robotnícke pozície prelínajú s vývojarskými pozíciami. Často sa ľudia z pozície na dostanú na manažérsky post.

Máme však nedostatok kapacít pre stavebné práce, jediná vec, ktorú sme nerobili, sú výkopové práce. Kapacita na stavebné práce je veľmi obmedzená. Dnes asi všetci komunikační operátori stavajú po celom Slovensku.

Začali sme minulý rok pilotný projekt. V spolupráci s komunitnými pracovníkmi v Dobšinej sme vytvorili dva nové tímy pracovníkov, ktoré pre nás kopú optické siete. Boli sme schopní realizovať viac prác ako v minulosti.
Nejde o peniaze, ale nemáte ľudí, ktorí sú schopní to robiť. Máme obrovskú nezamestnanosť."

10.41 Aké je duálne vzdelávanie v praxi? Je záujem študovať aj remeslá?

"Problém je aj vtom, že veľká časť chce byť absolventom gymnázií. A tie určite nechcem zaznávať, máloktorí gymnazisti sú na úrade práce. Ale potom sú žiaci, ktorí by sa hodili viac na inú školu. Platí, že remeslo aj dnes, v 21. storočí, má zlaté dno. Murár povie dnes, že nemá kedy ísť na dovolenku v lete, lebo má toľko zákaziek a zarobí 3-4 - tisíc v čistom. Ak niečo chcete prerábať, je s tým veľký problém. Na trhu ich niet, čaká sa aj 2-3 týždne. Ľudia dokážu za dobrú robotu dať aj väčšie peniaze," opísal situáciu Majerský.

10.35 Stále v spoločnosti rezonuje aj spojenie duálne vzdelávanie. "My sa zameriavame intenzívne na duálne vzdelávanie. Ide o to, aby sa negenerovali žiaci pre školy, ale pre trh práce. Dnes majú firmy požiadavky na 800 žiakov na duálne vzdelávanie."

10.32 Moderátor Peter Vavro obracia pozornosť aj k otázke rušenia škôl v kraji. "9069 miest chceli obsadiť školy, ale iba 6316 stoličiek sme mohli poskytnúť. A tu dochádzalo k bojom o miesta, stoličky. A my rozhodujeme aj o verejných, aj o neverejných školách. Po pripomienkovom konaní sme pre jednotlivé školy dostali navýšenie o 202 miest," vysvetľuje Milan Majerský.

"Prichádza určitá racionalizácia, kedysi boli v 80. rokoch stavané školy pre 600 - 700 žiakov, boli to silné ročníky. Dnes je tomu inak, ale škola musí byť vykurovaná aj pre 200 žiakov," argumentuje Majerský.

10.27 "Verím aj kolegom na útvare hodnoty za peniaze. Trošku mi vadí, že prichádzajú trošku neskoro do procesu realizácie. Vraciame sa, keď už sú papiere na stave. Momentálne máme 8 variant v rámci realizácie preložky I/68. Roky 2022 a 2024 sú absolútne reálne," hovorí Bačenko.

Ako sa odbremení doprava, keď sa spustí severný obchvat, koľko ľudia ušetria?

"Je to veľmi variabilná vec, ale tie naše predpoklady, ktoré máme, rozprávame o 15 - 17-tisíc áut, ktoré my dáme z tejto siete preč. Každý, kto je šofér, vie si predstaviť, keď dáte von autá a keď dáte von kamióny," vysvetľuje Bačenko.

10.23 Ďalším diskutujúcim je Ladislav Bačenko, vedúci Investičného odboru Prešov, Národná diaľničná spoločnosť. Ako on vidí otázku obchvatov v okolí Prešova? "Cesty sú život. Pri otázke 1. etapy severného obchvatu Prešova súťažíme o zhotoviteľa stavby. Je to v stave, že súťažíme o kritériá a predpokladáme, že do 2 - 3 mesiacov dôjde k ukončeniu tendra, podpisu zmluvy. Našou víziou je, aby sme v otázke severného obchvatu začali v druhej polovici tohto roku."

10.18 Nejaké konkrétne čísla, čo sa podarilo za Vášho pôsobenia dosiahnuť?

"Napríklad oblasť dopravy, takmer 22 miliónov eur dávame na prímestskú autobusovú dopravu. Dnes má okolo 1060 v hrubom šofér autobusu. Keď som prichádzal, bolo to okolo 700 - 800 eur. To je motivácia ostať doma.

V sociálnej sme tiež dvihli platy, pre tých, ktorí sú v priamom kontakt, okolo 40-60 eur. Okolo 6000 ľudí pracuje v sociálnej sfére a my im chceme dať najavo, že im chceme dať kvalitný príjem, aby tu ostali žiť," hovorí Majerský.

10.15 Ktoré úseky sú prioritou?

"Rozhodujú o tom poslanci, ktoré úseky sú podstatnejšie. Neuzurpoval som si právo, aby som ja rozhodol, ktoré a kedy. Na máj už pripravujeme, že chceme vyčleniť ďalšie finančné prostriedky, je to pre nás to priorita číslo 1."

10.13 "Vyčlenené sú prostriedky 12 miliónov eur na cesty 2. a 3. triedy,

Na to je naviazaná práca a investori. Príkladom je Levoča, kde som bol primátor. Keď bola dobudovaná diaľnica, prišiel investor, boli dobudované výrobné haly.

Investor príde, ale musí byť doprava a kvalitná infraštruktúra. To ovplyvňuje aj to, aby boli rodiny spolu," vysvetľuje predseda PSK.

10. 09 "Cesta, rodina, práca. Toto sú Vaše piliere. Čo z toho sa Vám už podarilo naštartovať?" Pýta sa Vavro predsedu PSK Milana Majerského.

"Nie je to jednoduché. Tento motív sme vložili aj do nášho volebného obdobia. Už v roku 2018 sme zrekonštruovali 93 km ciest II. a III. triedy. Vieme, že je to málo, ale pustili sme sa do ďalších projektov. Je to napríklad obchvat Starej Ľubovne," vymenúva Majerský.

10.07 Moderátor diskusie Peter Vavro otvára diskusiu, víta prítomných diskutujúcich aj hostí, ktorí prijali pozvanie.

9.55 Diskusia je pripravená na témy, ktoré sa priamo dotýkajú regiónu. Hovoriť sa bude o doprave v regióne i o ľudských zdrojoch, ktoré Prešovský kraj ponúka.

9.48 Hostia prichádzajú. Jeden z pozvaných diskutujúcich Stanislav Ondirko sa ospravedlnil zo zdravotných dôvodov.

- Diskusia sa začne v utorok 26.2. 2019 od 10:00

Hostia stretnutia so županom v Prešove

  • Milan Majerský – predseda Prešovského samosprávneho kraja
  • Ladislav Bačenko – vedúci Investičného odboru Prešov, Národná diaľničná spoločnosť
  • Peter Blaas – Business Development Director, Antik Telecom
  • Stanislav Ondirko – vedúci Odboru dopravy a životného prostredia na Mestskom úrade v Prešove
  • Daniel Tomko ml. – generálny riaditeľ, TOMARK, s.r.o.

Kedy: 26. február 2019 Kde: Evanjelické kolégium, Hlavná ulica 137, Prešov Čas: 10.00 – 12.00 hod. Moderátor: Peter Vavro Dress code: business casual Len na pozvánky.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  4. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  9. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 500
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 729
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 846
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 212
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 880
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 526
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 005
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 832
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 198
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 8 867
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z MY Šariš

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Verejná doprava v Prešove prechádza na prázdninový režim

Dopravný podnik mesta upravuje od utorka cestovné poriadky, zmeny súvisia s čiastočným zákazom vychádzania.

Mesto Prešov sa púšťa do preferencie MHD. Zatiaľ však nemá vyčlenených dostatok peňazí na jej kompletné spustenie. Začínajú s úpravou svetelných signalizácií.

Bardejov má za sebou druhý deň testovania, ľudia chvália vojakov, políciu aj starostov

Ľudia nepoľavili, ani dlhé rady neodradili od zámeru dať sa otestovať.

Liečbu pre 15 klientov v Kúpeľoch stopol koronavírus

Nakazených odhalilo celoplošné testovanie v Bardejovských Kúpeľoch.

Testovanie v Bardejovských Kúpeľoch.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Už ste čítali?