PREŠOVSKÝ KRAJ. Najlepšia situácia, čo sa týka cyklistickej infraštruktúry v Prešovskom samosprávnom kraji (PSK), je v okolí Tatier.
Vyplýva to z koncepčno-strategického dokumentu, ktorý si dal v minulom roku vypracovať Úrad PSK. Na poslednom rokovaní jeho návrh schválili krajskí poslanci.
„Návrh kostrovej siete cyklotrás v PSK vznikol hlavne z dôvodu, aby Úrad PSK mal koncept kadiaľ viesť cyklotrasy. Zhotoviteľ navrhol riešenie s tým, že momentálne budeme pristupovať k ďalším krokom, lebo teraz vieme kade a potrebujeme vedieť aj ako. Je potrebné špecifikovať parametre, technické náležitosti, aby ich každá trasa spĺňala," uviedol koordinátor cyklistickej mobility Matúš Goga s tým, že sa bude vychádzať z európskych štandardov.
Cyklotrasy majú spájať hlavné turistické ciele a krajské mestá
Kostrová sieť cyklistických komunikácií v PSK je hotová v rozsahu 42 percent, čo predstavuje dĺžku 348,5 kilometra. Sú v nej zahrnuté existujúce cyklistické cestičky, miestne komunikácie a cesty, ktoré spĺňajú kritériá pre hlavné cyklotrasy v kraji. Väčšiu polovicu je potrebné dobudovať.
„My sa snažíme ich poprepájať tak, aby vytvárali jednotné celé úseky. Najlepšia situácia je v okolí Tatier, kde sa do infraštruktúry investovalo trochu viac. Čím ideme ďalej na východ, tým je tá situácia horšia," skonštatoval Goga.
„Kostrová sieť má zabezpečiť priechodnosť na území kraja v smere sever - juh a východ - západ po viacerých trasách, spájať cyklistické centrá – krajské mestá, a hlavne turistické oblasti cestovného ruchu, počnúc Vysokými Tatrami, Pieninami až po Poloniny. Dá sa to prirovnať k diaľničnej sieti pre automobily. Mala by to byt najkomfortnejšia, najbezpečnejšia sieť trás, po ktorých sa môžu cyklisti a cykloturisti presúvať z jedného turistického centra do druhého," povedal zhotoviteľ štúdie návrhu kostrovej siete cyklotrás v PSK Vladimír Ligus.
V prevádzke by mali byť celý rok
Na margo technických parametrov uviedol, že cyklotrasa by mala byt minimálne tri metre široká, celoročne užívateľná, so spevneným povrchom.
„Sklony by mali byť prijateľné do šiestich percent, v horských oblastiach do deviatich, aby to bolo bezpečné a pohodlné pre rodiny s deťmi, ako aj pre turistov, ktorí idú s plnou výbavou. Pri okresných mestách má plniť aj funkciu pre každodennú dopravu do centier za prácou alebo zábavou," vysvetlil Ligus.
Navrhnutá sieť cyklotrás má 840 kilometrov. Poslanci ju uznesením rozšírili o približne 20 kilometrov.