Piatok, 22. november, 2019 | Meniny má Cecília
ROZHOVOR

Vynálezca Štefan Klein predstavil svoje nové lietajúce auto

Svoj air-car vyvíjal vyše 30 rokov.

Štefan Klein a jeho aircar.Štefan Klein a jeho aircar.(Zdroj: Andrej Luprich)

Môže to byť revolúcia v doprave. A môže to byť „iba“ zaujímavý nový protoyp lietajúceho auta.

Prečítajte si tiež: Minúta po minúte: Premiéra nového prototypu slovenského lietajúceho auta Čítajte 

Slovák Štefan Klein je vynálezcom a autorom myšlienky lietajúceho auta.

Na svojom konte má už viacero patentov, ktoré prezentoval doma i vo svete.

Momentálne sa už rodí úplne nový Air-Car (resp. air-car).

Lietajúce auto predstavil Štefan Klein na Ceste do budúcnosti, najväčšej medzinárodnej konferencii o doprave na Slovensku.

Pomaly, ale isto sa chystá jeho sériová výroba.

Článok pokračuje pod video reklamou

V rozhovore prezradil oveľa viac.

Keď sme boli deti, každý chcel lietať v autách. James Bond lietal, aj Fantomas...

„Fantomas je určujúci film, jasné. (Úsmev.) A Jules Verne.“

Prednáška Štefana Kleina na konferencii Doprava 2018 v Žiline

Sníva o tom asi každý, ako teda skrsla táto myšlienka vám?

„Moje detstvo bolo spojené s letectvom, vyrastal som na letisku. Dedko, otec i brat mu venovali. Lietanie mám nadovšetko rád. Keď som končil školu, bol rok 1989 a doba bola nabitá niečím novým. Na Vysokej škole výtvarných umení sme si vtedy mohli doniesť diplomovky, aké sme chceli a keď sa ma profesori pýtali, čo chcem robiť, hovorím, chcem cestovať, milujem lietanie, Európa je otvorená. No stále je problém, že po pristátí potrebujem ďalší dopravný prostriedok.

Chcel by som to spojiť do lietajúceho auta. Vtedy som vymyslel názov aeromobil a bola to téma mojej diplomovky. V podvedomí určite zohral svoju úlohu aj ten Fantomas a Verne.“

Vy ale máte technické vzdelanie, nie?

Prečítajte si tiež: Terminál 2 - minúta po minúte z konferencie Doprava 2018 Čítajte 

„Najprv som skončil som strojnícku fakultu a potom Vysokú školu výtvarných umení. Téma lietajúceho auta bola vtedy ešte chápaná veľmi poeticky, pretože to bolo pre VŠVU. Technický backround som si robil sám, spolu s otcom a bratom, a takto pomaly sa to vyvíjalo. Diplomovka ukazovala aeromobil č. 1.

Prvý impulz bol ten, že som sa dostal do society tvorivých ľudí z ČVUT (České vysoké učení technické) ako profesor Brož a profesor Píštěk . Boli ikony leteckej konštrukcie v Československu. Dostal som sa k nim a oni sa k tomu vyjadrili pozitívne, že áno, je to celkom dobrá idea, má to zmysel. Potom som išiel študovať L´Ecole des Beaux Arts do Francúzska. kde som si odniesol ten aeromobil č. 1, kde som pokračoval ďalej na interiéri a podobne. Táto téma sa stala súčasťou môjho života.“

Čiže koľko rokov sa tomu fakt venujete?

„Tridsať.“

Vy ste aj dizajnér, aj konštruktér lietajúceho auta, navyše máte na oboje aj vzdelanie. Muselo sa to asi biť, na jednej strane technická stránka a na druhej estetika. Bilo sa to?

„Nedá sa to brať v kontraste, naopak, dopĺňa sa to. Dizajn a konštrukcia majú veľa spoločných atribútov. Aj fyzik vám povie, že existuje krásne i škaredé riešenie. Aj technik vám povie, že toto riešenie je elegantné.

Prečítajte si tiež: Sabinov sa odel do retro štýlu Čítajte 

Súzvuk a harmónia technického a estetického riešenia sa dá nájsť. Sú autá, ktoré sú ikonické. Chrobák je krásne skonštruovaný, je to nádherné auto. Myslím si, že medzi dizajnom a konštrukciou je prepojenie a je veľa konštruktérov, ktorí majú estetické cítenie a naopak, dizajnérov s technickým cítením. Chcel som si to vyskúšať. Syntéza týchto dvoch polôh je pre mňa kľúčová pri navrhovaní nových vecí.“

Ktorá z oblastí bola ťažšia? Predpokladáme, že konštrukčná.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5J5D na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5J5D na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. CUPRA si podmanila parížske nebo
  2. Viac ako vzdelanie
  3. Trnavská univerzita v Trnave
  4. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  5. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  6. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  10. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  1. Viac ako vzdelanie
  2. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  3. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  4. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  5. Trnavská univerzita v Trnave
  6. CUPRA si podmanila parížske nebo
  7. Radšej škola ako metla
  8. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  9. Zažite svoj vlastný úspech
  10. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 741
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 611
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 908
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 109
  5. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 967
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 938
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 989
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 162
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 973
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 322

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín), Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy z MY Šariš

Petráš: S jesennou časťou som spokojný, až na dva zápasy

Futbalisti Prešova prezimujú v tretej lige na prvom mieste.

Hrajúci tréner Prešova Peter Petráš (pri lopte).

Vianočné trhy prinesú viac ekológie i miest na sedenie

Tento rok radnica sľubuje POhodové Vianoce.

Po cestách Prešovského kraja jazdí desať nových autobusov.

Prešovskú halu zaplnilo vyše 5-tisíc mladých

Evanjelizačný program trval tri hodiny.

Tisícky mladých v Prešove.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V známom prievidzskom hypermarkete horelo

K požiaru došlo dnes popoludní. Ľudí z budovy okamžite evakuovali.

Kamión oprel o stĺp

Hasiči zasahujú pri odstraňovaní následkov rannej nehody ťahača s návesom pri Beluši.

Údržba horského priechodu Donovaly bude počas zimy komplikovaná

Na časti cesty nebude možné používať chemický posyp.

Havária na odkalisku: Dolinou sa valila voda

Po daždi dve z troch odkalísk pri Dúbrave nevydržali nápor vody, nastal havarijný stav.

Vybrali SME

Už ste čítali?