Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
ROZHOVOR

Vynálezca Štefan Klein predstavil svoje nové lietajúce auto

Svoj air-car vyvíjal vyše 30 rokov.

Štefan Klein a jeho aircar.Štefan Klein a jeho aircar. (Zdroj: Andrej Luprich)

Môže to byť revolúcia v doprave. A môže to byť „iba“ zaujímavý nový protoyp lietajúceho auta.

Prečítajte si tiež: Minúta po minúte: Premiéra nového prototypu slovenského lietajúceho auta Čítajte 

Slovák Štefan Klein je vynálezcom a autorom myšlienky lietajúceho auta.

Na svojom konte má už viacero patentov, ktoré prezentoval doma i vo svete.

Momentálne sa už rodí úplne nový Air-Car (resp. air-car).

Lietajúce auto predstavil Štefan Klein na Ceste do budúcnosti, najväčšej medzinárodnej konferencii o doprave na Slovensku.

Pomaly, ale isto sa chystá jeho sériová výroba.

V rozhovore prezradil oveľa viac.

Keď sme boli deti, každý chcel lietať v autách. James Bond lietal, aj Fantomas...

SkryťVypnúť reklamu

„Fantomas je určujúci film, jasné. (Úsmev.) A Jules Verne.“

Prednáška Štefana Kleina na konferencii Doprava 2018 v Žiline

Sníva o tom asi každý, ako teda skrsla táto myšlienka vám?

„Moje detstvo bolo spojené s letectvom, vyrastal som na letisku. Dedko, otec i brat mu venovali. Lietanie mám nadovšetko rád. Keď som končil školu, bol rok 1989 a doba bola nabitá niečím novým. Na Vysokej škole výtvarných umení sme si vtedy mohli doniesť diplomovky, aké sme chceli a keď sa ma profesori pýtali, čo chcem robiť, hovorím, chcem cestovať, milujem lietanie, Európa je otvorená. No stále je problém, že po pristátí potrebujem ďalší dopravný prostriedok.

Chcel by som to spojiť do lietajúceho auta. Vtedy som vymyslel názov aeromobil a bola to téma mojej diplomovky. V podvedomí určite zohral svoju úlohu aj ten Fantomas a Verne.“

SkryťVypnúť reklamu

Vy ale máte technické vzdelanie, nie?

Prečítajte si tiež: Terminál 2 - minúta po minúte z konferencie Doprava 2018 Čítajte 

„Najprv som skončil som strojnícku fakultu a potom Vysokú školu výtvarných umení. Téma lietajúceho auta bola vtedy ešte chápaná veľmi poeticky, pretože to bolo pre VŠVU. Technický backround som si robil sám, spolu s otcom a bratom, a takto pomaly sa to vyvíjalo. Diplomovka ukazovala aeromobil č. 1.

Prvý impulz bol ten, že som sa dostal do society tvorivých ľudí z ČVUT (České vysoké učení technické) ako profesor Brož a profesor Píštěk . Boli ikony leteckej konštrukcie v Československu. Dostal som sa k nim a oni sa k tomu vyjadrili pozitívne, že áno, je to celkom dobrá idea, má to zmysel. Potom som išiel študovať L´Ecole des Beaux Arts do Francúzska. kde som si odniesol ten aeromobil č. 1, kde som pokračoval ďalej na interiéri a podobne. Táto téma sa stala súčasťou môjho života.“

SkryťVypnúť reklamu

Čiže koľko rokov sa tomu fakt venujete?

„Tridsať.“

Vy ste aj dizajnér, aj konštruktér lietajúceho auta, navyše máte na oboje aj vzdelanie. Muselo sa to asi biť, na jednej strane technická stránka a na druhej estetika. Bilo sa to?

„Nedá sa to brať v kontraste, naopak, dopĺňa sa to. Dizajn a konštrukcia majú veľa spoločných atribútov. Aj fyzik vám povie, že existuje krásne i škaredé riešenie. Aj technik vám povie, že toto riešenie je elegantné.

Prečítajte si tiež: Sabinov sa odel do retro štýlu Čítajte 

Súzvuk a harmónia technického a estetického riešenia sa dá nájsť. Sú autá, ktoré sú ikonické. Chrobák je krásne skonštruovaný, je to nádherné auto. Myslím si, že medzi dizajnom a konštrukciou je prepojenie a je veľa konštruktérov, ktorí majú estetické cítenie a naopak, dizajnérov s technickým cítením. Chcel som si to vyskúšať. Syntéza týchto dvoch polôh je pre mňa kľúčová pri navrhovaní nových vecí.“

Ktorá z oblastí bola ťažšia? Predpokladáme, že konštrukčná.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5J5D na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5J5D na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 309
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 852
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 204
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 400
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 867
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 835
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 983
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 768
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 382
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rozhovory z denníka SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)

Hlavné správy z MY Šariš

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Verejná doprava v Prešove prechádza na prázdninový režim

Dopravný podnik mesta upravuje od utorka cestovné poriadky, zmeny súvisia s čiastočným zákazom vychádzania.

Mesto Prešov sa púšťa do preferencie MHD. Zatiaľ však nemá vyčlenených dostatok peňazí na jej kompletné spustenie. Začínajú s úpravou svetelných signalizácií.

Bardejov má za sebou druhý deň testovania, ľudia chvália vojakov, políciu aj starostov

Ľudia nepoľavili, ani dlhé rady neodradili od zámeru dať sa otestovať.

Liečbu pre 15 klientov v Kúpeľoch stopol koronavírus

Nakazených odhalilo celoplošné testovanie v Bardejovských Kúpeľoch.

Testovanie v Bardejovských Kúpeľoch.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?